15:
Landat, fortfarande nöjd !

Har plockat fram lite bilder från veckan som ni inte sett än, slänger upp de utan inbördes ordning och heller inte
i ordning vad gäller veckodagar osv.
Får erkänna att jag fortfarande är lika nöjd med vår Norge vecka, även om vädret var lite grinigt så fick vi iaf
bra med fisk och framförallt väldigt mycket Öring, något vi normala fall inte ser så gott om !

steffojohan

harr2

Harrhona…

nattfiske

Nattfiske kring 03.30, ett lätt duggregn och en del vak.

harr

harr3

C&R.

steffomecigarr

Bengt hade med sig ”Cubaner”, snacka om skillnad på röka och röka !

vagskvalp

Lite vågskvalp…

Lite bilder som sagt, ni får hålla er nöjda med de så länge.
På Lördag ska jag upp till Våmhus och röjja på vår fäbodtomt och resten av området uppe på ”Näsberg” , väl där funderar jag på om
inte man skulle ha tagit en tur till Våmån eller närliggande tjärn/sjö.
Var ett tag sen man provade och då gick det ju sådär… får kolla om man känner nån som kan tipsa om bättre ställen :)

Så på Lördag eller senast Söndag bör ni ha rapport om hur det blev med det !

Skitfiske på er tills dess.

10:
Dag 7.
Sista rycket…

jagifall

Så kom sista fiskedagen för den här gången…
Jag och Johan tog en liten tripp till Glommas övre delar och då vitvattnen och skifferfallen.
Fisket bland skifferblocken var väl inte det bästa men herre gud vilken natur !
Vatten så klart så det saknas rättvisa ord för att beskriva dess klarhet, flytande glas vore den närmaste beskrivning som
går att få till men ändå…

jagigen

Vi lyckades fixa ett par Öringar i bakvattnen  men inget särskillt stort och vi drog snart vidare till nästa fors uppströms
men även där var fisket trögt, vi drog vidare och tillslut lyckades Johan bärga en riktigt stilig Öring i en annan del av
älven.

fallen2

Jag däremot hade inte fått nått som man kunne vara ens i närheten av stolt för så efter att ha lämnat av Johan så drog
jag vidare till ett ställe som brukar vara säkert, vilket det ju var även idag.

harrihand

Ett par skapliga Harrar nöjde jag mig med och åkte hem för att kasta i mig lite käk…

harrhandvatten

Efter att ha tinat upp någorlunda vid kaminen så var det dags att åter dra på sig de kalla vadarna för ett sista pass med
pontonbåten, jag hade ju lovat fisk så det var bara att försöka fixa nått litet.
Ett gäng sikar kom därför med hem till stugan och ett antal fina Harrar fick friheten, nu återstår bara att slänga sig i
sängen och sova en sväng sen en snabb städning och evakuering av stugan för att sedan blåsa hemåt till ett par väldigt
efterlängtade personer :)

Veckan har förutom att vara ohygligt kall och att jag tappade en riktigt stor Öring, varit riktigt bra !
Lite klent med riktigt stora fiskar men en hel del fisk i mellanklassen.
Att vi slapp upprepa förra årets olidliga hetta är jag verkligen glad för, den var på intet vis behaglig…

Det kommer säkert komma upp fler bilder när jag kommit hem, landat och gått igenom minneskortet så vill ni se mer
från årets resa så är det bara att göra en ny titt inom kort !

Skitfiske på er…

/Ola.

Dag 6.
Om en isbjörn flög förbi…

…Så hade jag inte blivit så oerhört förvånad !

backholja

För idag var jag och Johan upp på fjället för att prova fjällsjöarna och håarna där uppe.
Det var en rätt utmanande väg upp på fjället nerifrån dalen men när man väl kom upp så var det en rätt enkel promenad
fram till sjöarna, det som däremot ställde till det var vädret !

johanmatfjall

För det blåste nått så otroligt, vi lyckades fiska lite i håarna på vägen mot första sjön och där fick vi ett gäng mindre
Öringar men väl framme vid sjön vi hade tänkt fokusera på så blåste det i det närmaste storm och såklart regnade det
, inte så lite heller för den delen…

hex

Vi blev inte särskillt långvariga där uppe och nån bättre fisk fick vi inte av en rätt enkel anledning, vi fick inte ut
prylarna ens i närheten av vad som hade behövts,  med stelfrusna fingrar och regnet piskande ansiktet så vände vi ner
mot den lite lugnare dalen igen.

utsikt

Passade på att ta lite utsiktsbilder innan kameran åkte ner i väskan permanent, risken för vattenskada var
överhängande idag men väskan verkar ha stått pall trotts slagregn i ett antal timmar.

utsiktsyd

Oavsett om fisket där uppe, en bit ovan trädgränsen just idag inte var det bästa… eller om allt bara berodde på vädret
så var promenaden absolut värd mödan, en helt otrolig utsikt över vår och närliggande dalgångar kompenserade med
råge för fisket.

johanholja

Väl nere i stugan och efter att ha tvångsmatat kaminen med ved så var vi redo för nya drabbningar och då fick det bli
ett besök där jag tappade min stora härom dagen, den jag tappade verkar förtfarande ha lite ont efter min piercing eller
så var den inte lika lättlurad en andra gång !
Men ett gäng andra individer av betydligt mer smickrande eller blygsamt midjemått (beroende på hur man är lagd) såg
händer och håv innan friheten vart återgiven, för de flesta… en Öring fick följa med hem för att bli huvudrätt i en av
sommarens kommande grillningar, sjukt gott med grillad Öring !

oringring

Nu sitter vi och laddar för ett tredje pass, ser ut att bli en sväng i ån och/eller vadning i sjön för min del.
Om det blir stordåd eller om vädret tillåter vidare fotografering så kan det nog bli lite mer skrivet ikväll…ni märker nog!

Skitfiske på er allihop.

/Ola.

Dag 5.
Flytring & ett galet fiske…

pool12strand

Igår kväll var vi ner och vadade i hemmasjön med klent resultat, Stefan däremot fortsatte en bra bit längre än vad vi
gjorde och hade ett jäkligt fint fiske och således blev det sjösättning på motsatt sida sjön med ringarna/båten idag.
Det fina fisket höll verkligen i sig kan man säga !
En otrolig mängd Harr Sik & ett gäng hyfsade Öringar, Johan hade dessutom en riktigt stöddig fisk på som i vanlig
ordning inte kom upp till fotografering…
Vädret samt att jag satt i pontonbåten gjorde att några bilder på fiskar inte blev av, fick iof inga jättar men en del
Harr kring 40 cm och någon större fick bli avkrokade vid båten.

stefanbengtfjall

Grått och kallt kan sammanfatta dagen, hade inte fisket varit vad det var så hade en kojjdag varit att föredra…
Sitter hemma nu och ryser till och från med en kyla som sitter i märgen och med händer vita och stela.
Med en uteteperatur på kring 5-6 grader slipper man iaf svettas men jag tar hellre årets svalka än förra årets svinhetta
och sönderbränd hud.

Trotts de låga temperaturerna så kläcker det jäkligt med sländor, allt från Caenis, Baetis & upp till Vulgata kläcker
och då i både brun och en olivfärgad variant… fisken är med på noterna och med dagens kläckningar i bakhuvudet så
testade vi 2012 års succe sjö, med samma skitdåliga resultat som alla år efter 2012…

uddepaudde

Inte ett hugg och endast ett vak som glimmade förbi i ögonvrån.
Kanske inte behöver säga att vi inte blev långvariga… Jag och Johan åkte tillbaka till samma sjö som i morse fast en
liten bit ifrån förmiddagens fiske och även här gick det galet bra !

upppaberget

Fick till ett ökat rekord på antalen kast som ger fisk i rad, nuvarande rekord är dagsfärskt och lyder 14 firrar,
av blandade arter och storlekar… rätt sjukt egentligen !

Imorgon ska jag upp på berget ni ser i bakgrunden ovan…
Jag och Johan ser det ut att bli och väl uppe på höjden har vi 3 sjöar och ett par höljor vi ska prova, de ska enligt vår
hyresvärd kunna hysa en del finare Öringar.
Vi får väl se hur det blir med den saken :)
Det spelar faktiskt inte nån större roll om vi får nått, det är iaf nått annat och sjöar vi inte tidigare testat !

Imorn får vi veta, hålla gärna en tumme !
Skitfiske på er…

/Ola.
Dag 4.
Å fiske, klart myggfritt !

oring

Idag har vi delat upp oss två och två igen och fiskat ån som rinner ur hemmasjön och sjön nedströmms,
ån är inte stor nog att rymma oss alla på samma sträckor så jag och Johan fiskade från utloppet på Hemmasjön och
ner till sjön nedströmms och Bengt + Stefan fiskade från nästa sjö och nedströmms.

johanstenbro

Fisket var lite varierande, jag hade vad jag kunne tycka ett helt ok fiske, vist inga jättar men antalet Öringar var helt ok.
En lite större synade håvnätet tillslut, det var inte lätt att navigera flugorna dit man ville med en vind som stundtals var
uppe i stormstyrka men ibland när man inte krokade tag i videriset så hoppade det på en guling.

holja

Fördelen med att det blåste och då inte så lite var att alla små vampyrer vart förpassade till buskagen, tror jag räknade
in ett myggbett på en hel dag, det är färre än man normalt får inne när man skriver på hemsidan :)

stenbro

Efter lite mat och en nubbe så var de dags för sjöfiske i hemmasjön, jag som fått smak på det här med streamerfiske tog
med mig klass 7 spöt och streamerlådan, och vart såklart utan… inte för att det gick skitbra för resten av grabbarna men
de fick iaf fisk, trögt är bara förnamnet och än kyligare väder är på g !

Vart vi tar vägen imorgon är lite oklart, nått lär vi hitta på… Glomma är ett allternativ som lockar, de övre delarna för
möjligheten att tjecknymffiska, den är perfekt för de fisket !
Eller utloppet ur Arsunden nere vi Röros, vet inte hur älven är där men de vore kul med nått nytt.
Fördelen med älvfiske är att man alltid kan lyckas med fisket även om inte det kläcker, nymfer finns det alltid och får
man möjligheten att tjecknymfa så kommer det komma upp fisk 😉

Hur det blir med detta får vi allt se men jag hoppas ta mig upp på fjället på Torsdag, vete fan om de kommer vara nå
bättre fiske än här nere i dalen men det är iaf nått annat !

Skitfiske på er, och mig…

/Ola.

Dag 3.

nattregn

Dag tre inleds med nattfiske, eller om det nu var dag två som fick lite förlängning, därom kan tvistas.
Hur som haver så var jag och Johan ner och provade sjön och ån en sväng.

johansistaholja

Ån gav inget resultat, förutom 300 myggbett och ett piskrapp i ansiktet…

johanharr

Sjön däremot gav en Harr till Johan och en Öring till mig.

johannatt

Trött som få avbröt vi fisket och knatade hem runt 04.00
Uppstigning var inte många timmar senare, kl 08.00 var det dags att slå sig ner vid köksbordet och ser grånande berg
med tunga moln som mössa.
Efter att ha inväntat en av oss som var väldigt trött gjorde att vi inte kom iväg förrän 11.00 och då var regnet redan över
oss och torkarna fick jobba bra på väg till nya sjön.

Stället vi prövade idag var ingen höjdare till en början, alla fick fisk utom undertecknad och en viss leda började få
fäste i mig, då äntligen ett livstecken fortplantade sig i spöklingan.
Den glädjen skulle visa sig kortvarig för ett luftsprång senare var linan tom och spöt uträtat… en fin fisk på kilot eller
strax över var åter fri !
Efter att ha förbannat ett flertal gudar och satt på en  svart ”Wollybugger” lägger jag ut linan med sikte på ett par
vattenväxter, då suger det åter till i linan och nu har något RIKTIGT stort tagit flugan…
Det blir en vild tillställning, ner i sjögräset och vidare, rusning rakt emot båten där den vänder upp en bredsida som
heter duga ! Absolut över 2 kg hinner jag tänka innan den laddar på en rusning rakt ifrån mig, Öring släpar mig en  bit
innan jag känner ett litet klick och hur spöt sprätter upp mot mig… jag vet på en hundra dels sekund att tafsen är brusten
och en riktigt stor Öring precis har glidit ur händerna på mig…
Jag sjunker ihop i stolen och lutar tillbaka huvudet, för att tomt stirra upp i en blygrå himmel och med regndroppar som
bildar små öar på mina glasögon känner jag inget annat än en bottenlös tomhet, mitt livs Öring (hitils) gick fri.

Efter att ha käkat, slappat och laddat om så åkte Stefan & Bengt till en sjö jag tröttnat en hel del på så jag stod över,
Jag och Johan höll oss på hemmaplan, vilket jag inte skulle ångra en sekund !
Massor av Öring föll för min ”Wollybugger” med en topp på ca 7 hg men mest kring halvkilot…
Ett par Harrar fattade tycke för nyss nämnda och även de var ok, inga kilosfisk men iaf 6-7 hg.
Jag kommenterar inte de bilder jag lägger upp nedan för ni ser säkert vad de föreställer :)