Nu vart det så igen, vi hamnade i vilda diskussioner om fiskevård och allt vad det innebär och vipps så var det läggdags.

Igår (Dag 3) var jag och Johan iväg på ett litet spaningsjobb till ett par bäckar som rann in i en sjö uppströms i systemet och som såg väldigt intressanta ut på satellitbilderna så vi parkerade bilen uppe vid vägen och sen blev det promenad en ganska god bit längs en sämre bilväg för att sedan styra av ut i mossa och sumpmark…

Vi fiskade av de höljor som såg ut att kunna hålla fisk men de verkade lika stendöda som den bäck vi provade på väg upp till stugan, ännu ett antiklimax.

Meeeen… påvägen ner till de åar vi hade i kikaren så passerade vi ett par pölar som det vakade rätt bra i och på vägen upp gjorde vi ett besök, på vägen fram till strandkanten så vakade det ett ganska aggressivt vak precis vid stranden och ett överhängande buskage/växtlighet så jag drog iväg nymfen i den riktningen och ganska omedelbart sätter en inte helt oansenlig plog/vall fart mot flugan och en halv sekund senare sprätter linan upp från vattnet och en rejäl rusning tar fart ut i tjärnen…

Efter en allt annat än lugn kamp fick jag in fisken till stranden och den håv jag trodde den skulle få besöka, men icke… den går fast i växtligheten 1.5 m från mig och jag ser tillslut ingen utväg än att dra av tafsen och efter en lätt putt med bakändan på spöt glider den ut i tjärnen och jag ser den hullingfria flugan sjunka mot botten.

Fick med en del av kampen på film så det kommer väl ett bevis för mitt surrande vart det lider…

En kort stund senare får Johan hugg på en torris och på vägen in ser jag en buk röd som en Coca Cola burk, en Röding ! det var väl ungefär där en misstanke om att den här tjärnen kanske inte är upplåten till fiske för kortköpare och då bestämde vi oss för att det fick vara bra med en återutsatt kilosöring och en Röding varpå vi knatade mot bilen och ett fortsatt fiske i vatten som absolut ingick i kortet.

Öring från ”gropen”

Fisket resten av dagen var varierande, jag fick en fin Öring i ett djuphål i utloppet på en liten tjärn och Johan fick en Harr strax under eller precis på kilot i samma hål…

Sjöfisket som vi avslutade dagen med motsvarade inte det fiske vi hade dagen tidigare men en mängd Sik, någon Öring och en halvskaplig Harr synade de blå pontonerna.

Idag, eller dag 4 som den kallas i denna form var en dag med bilen ställd mot Sverige, men vi hade inte glömt vaken i ån som vi passerade och som vi inte hittade en kortautomat till…

”Sill bio” där Sightfishing utövas. Otroligt vacker å som jag kommer göra återbesök till.

Det visade sig efter att vi åkt lite längre tillbaka mot Sverige och återvänt till platsen för vakkalaset, stå en kortautomat precis bredvid där vi ställde bilen, hur vi missade den när vi först stannade kan jag inte begripa men vi var väl allt för uppspelta antar jag !

Ginklart vatten och stora mängder fisk =]

Efter lite funderingar och lur så hittade jag insekten på menyn och rotade fram en hyfsad kopia, och fisk blev det… medelstorleken var väl inte monstruös men massor med fisk kring halvkilot, jag spenderade däremot en lång stund och otaliga flugor i min kamp att överlista ett exemplar som vida överstiger den normala, ån har väldigt klart vatten och höga strandbrinkar vilket gjorde den idealisk för ”Sightfishing” med nymf, något som är sinnessjukt roligt och påfrestande för nerverna… det är som torrflugefiske men du ser både nymfen och fisken =]

Gjorde lite ”stenvändning” för att kolla vad som står på matbordet… Dessa går väl under namnet ”Flat Stoneclingers” om jag inte missminner, hittade förutom massor av dessa en hel skrälldus husmaskar och nattsländelarver…

Jag hade kontakt men det gick som det brukar !

Efter att vi fiskat vad vi trodde var ett par timmar, vilket visade sig vara det dubbla så var det dags att sätta fart mot familjen som nu saknades mer än något… efter en kebabsallad på Lodjuret så var jag hemma lagom till läggdags av grabben, nått jag utan övertalning fixade, prylarna fick allt ligga på gården.

Nu får det bli lugnt ett tag och vila sig i form för året 3é Norgebesök, denna gång till Vestsjöbergas privata sträcka i Trysilälven… något som blir av tack vare att jag vann en tävling på Fishspot.no.

Ska bli skoj, det ska tydligen finnas bra med Harr strax under kilot =]