Maj:

31.
En kort turné…

Idag fick jag chansen till att dra på en lite längre fisketurné än vanligt, om än till välkända ”hemmavatten”.
Att vakna och höra att det mullrar i taket ger ju inte en såndär upp och hoppa känsla direkt men man vet att när man väl står där
så finns inget regn, då finns inget annat än nappindikatordelen av linan och handen som känselspröt och taktpinne metodiskt svingande
framför en orkester av sten, trä och vatten.
Första ån eller delen av ån att ”spelas” blev Borgärdet men det blevlite av en besvikelse, Falu kommun har nog inte gjort sin tillsyn av
dammluckorna på ett tag så de bästa bakvattnen var antingen torrlagda eller överbyggda av en meter vitskummande, vårflodsliknande
fors som gjorde det omöjligt att fiska i endera fall.
Lyckades hitta en skaplig Abborre i strömmen mellan pumphusdammen och g:a sågen men det var allt !

Så då var det fram med sugkopparna och dra vidare mot Tänger, men jag tog vägen över klockarnäs och där vid bron var svalorna som
tokiga, nått kläckte i ösregnet och jag stannade för att prova.
Det resulterade i att en svala höll på att klippa spöt och att jag fick två mindre Harrar på en baetisnymf…

Väl uppe i Tänger fick jag se att kraftverken inte hållit igen på den nederbörd som fallit under natten, ån hade rest sig minst 30 cm sen sist
och var nu verkligen inte lättvadad, eller särskillt lättfiskad men skam den som inte ger det ett ärligt försök !
Så ett försök gjordes men resultatet vart skralt… två Harrar och en, nattsländelarv =)

Efter att ha petat loss larven, gjort ett försök att korsa ån på det vanliga stället utan att ha vågat fullfölja nyss nämnda vadning…
Där tog jag mitt förnuft till fånga och spännde på spöt till hållarna och funderade om jag skulle åka norr, mot Lamborn eller väst, till
Marnäs… det blev Marnäs, dels för att det är på vägen hem och dels för att ån är bra trevlig :)

Och här var det bra fart i Harren, att det ska behöva vara så att när det är klent fiske i Tänger/Lamborn så är det oftast bra fiske i Marnäs.
Idag blev det hela 14 Harrar på ett par timmars svingande i åns säregna natur.
En av de saker jag älskar mest med Marnäs är att åns ståndplattser är så tydligt markerade, det hade lika gärna kunnat sitta små flaggor
med fisksymboler på och vid ett par tillfällen gjorde jag vadslagningar med mig själv, där kommer nr 9 och kanske 10 upp, och ja på ett
ställe kom även nr 11 och 12 upp inom samma kvadratmeter :)

Dagens Marnäsharrar var inte direkt stora men bara att man kan få detta antal och ändå i hyfsad storlek ett år efter att ån i princip
var torrlagd av Håbo är imponerande !
Vilka kämpar, vilka överlevare :)

Nu ligger en ny arbetsvecka i startgroparna, en av få detta år… Går hem på Pappaledighet v28 och kommer vara i statens tjänst fram till
mars nästa år, jag har inga fantasier att det kommer vara en räkmacka men det ska bli skönt att göra nått annat en sväng.

Skitfiske på er tills nästa livstecken.

27.
Att inte kunna hoppa in i bilen och dra…

Kan nog summera den senaste tiden rätt bra, mycket att göra på hemmaplan men dop, minnesstund och en ett problem med bilar…
Vi kan börja med bilen, min gamla L200 har åkt på körförbud vilket gjorde att den ställdes åt sidan och en ny gjorde entré.
Den nya är en källa till huvudbry/huvudvärk, men då jag fick den gratis så kan man tänka sig att skruva en hel del, vilket jag gjort,
och därför har jag inte tagit mig nånstanns…

Men nu har jag äntligen kommit iväg på lite fiske, och först ut vart en sväng till Borgärdet.
Där var det ganska oljämn vattenföring , vissa strömmar var nästan torra medans andra var i ”vårflodsmode” och jag tröttnade rätt
fort men lyckades rädda namnet med ett par små fiskar av båda sorter.
Vad gör man då när fisket är trögt och ideér är få ? jo man spänner på ”sugkopparna” på bilen och drar vidare !

Och vidare innebar Tänger… ska man vara petig så är det mer ”tillbaka och lite norrut” men hur som.
Det var rätt beslut skulle det visa sig :)
Jäklar vad Harren var på g !!
Redan innan vägbron hade jag fått 6 Harrar av helt ok mått och sen rullade det på i den stilen hela vägen upp till gångbron.

Den senaste tiden har jag fått ett ökat intresse av att titta på vad fisken faktiskt äter och då menar jag inte vad som flyter förbi på ytan
utan vad som sitter på stenarna i vattnet och detta tror jag var reseptet för dagen.
En hydropsyche med grå bakkropp och svart framdel i storlek 16-18 är oerhört talrika i denna å och det var just dessa som de flesta
Harrarna satte i sig, tillsammans med en kvick liten rackare som jag ännu inte hittat namnet på.

Påväg tillbaka till bilen, nöjd och belåten med kvällens avslutning i favoritån fick jag dessutom en stilig solnegång på köpet…
Som vanligt så motsvarar ju inte fotot verkligheten men ganska nära :)

Fick se en lite tråkig sak… den gamla ”flugtjyven” trädet med otaliga flugriggar på sina grenar, trädet jag förbannat för att den blockerat
fina bakvatten, den där irriterande risbusken där man kunne utöka sin draglåda bara genom en snabb vadning är borta !!
Nu känns det oerhört tomt när inte detta ”skatbo” står där och ger ån välbehövlig skugga.
Jag misstänker tyvärr att det inte är den enda förändringen som är påväg kring denna å…

På tal om förändringar !
Håbo vindkraft… ja ni vet, det där skitföretaget som torrlagt både Marnäsån och Fjällgrycksån och som ansökt om att få bygga ett
kraftverk i Lungsjöån, har nu dragit tillbaka sin ansökan :)
Detta troligen för att det såg hopplöst ut, alla instanser sa blankt nej och en viss oppinion emot deras planer har ju funnits !
Nu är Lungsjöån säkrad och en stor renovering kommer nu att sättas igång, där snackar vi skillnad 😉

Sen har även min ”Mässing” dykt upp !
Så nu är jag tillsynsman på riktigt i Bjursås/Leksands Fvof och Borgärdets sträcka i Svärdsjövattendraget.

Det var allt för idag.
Skitfiske i vanlig ordning !

16.
Premiär i Borgärdet.

I dessa dagar avlöser premiärerna varandra och idag var det färsta tillåtna dagen i Borgärdet och resultatet var bättre än förväntat.
Till en början gick det riktigt dåligt, trött som en gnu i migration och med stora problem att fokusera tankarna missade jag ett flertal
hugg och jag började tvivla som så många ggr förr.
Vadningsförbudet ställde till det ytterligare dock är det en bra grej men de ställen man ville komma åt var omöjliga att fiska på ett
effektivt sätt och med det så är de bästa ställena ofiskade !
Jag lyckade dock lura upp sammalagt 4 Harrar varav 2 var helt ok och en var riktigt fin :)

Största idag.

God tvåa.

Trea eller fyran, hursomhelst så var dem nästan identiska.

Efter fisket grillade vi korv och ljög lite om Harrar som aldrig nådde håven, Öringar som gäckade flugan mm.
Trevlig start för säsongen, tror det kommer komma upp stor Harr i år, hoppas knipa en kilos i år 😉

Vattenföringen för tillfället få klassas som hög och strömt, kommer nog förbli så en tid verkar det som.
Efter fisket var det raka vägen hem för att försöka få liv i nya bilen, men vi är lite halv dåliga vänner just nu…
Den är orkeslös och trött, vad det beror på håller ja på och felsöker men får jag till det så är silverpilen till salu 😉

Skitfiske på er som ska ut !

11.
Helgen i backspegeln.

Som jag skrivit tidigare så är det lite körigt för tillfället… dels är det därför jag skriver här på måndagen när jag fiskade i Lördags !
Som sagt så är det fullt schema framöver, i lördags var det städdag i Borgärdet kl 10.00 så det blev till att gå upp med tuppen.
Något som inte visade sig så svårt då Assar vaknar 05.00, klarvaken !

Väl framme efter att ha gjort den numera nästan obligatoriska handbromssvängen för att hämta det man nu har glömt och behöver, idag
var denna nödvändighet mina polaroidbrillor, så gick fisket över förväntan.
Ett antal Harrar som inte gett sig hän till leken ännu och en liten Öring blev resultatet, det var rätt kinkigt att hinna med i huggen idag.

Vattnet var klart och fint med solen som lysten upp bottnen gjorde att man inte behövde bli överraskad av stora stenar och det
kombinerat med att jag nu blivit med vadarstav (gav upp min sista tillstymelse av ungdom för säkerheten) och med det har jag blivit
gubbe på heltid och på allvar… men jäklar vad gött det är att ha det där tredje benet :)

På vägen genom byn på väg tillbaka till bilen stötte jag på byns fisketyllsynsman, en trevlig prick och tiden sparng iväg när saker som
fågelholkar, minkfällor, harrutsättningar, fisket före kraftstationernas tid osv och det slutade med att jag fick skynda mig vidare mot
Borgärdet, det hade som vanligt när man råkar på den mannen sprungit iväg en hel del tid !

Väl i Borgärdet delade vi upp oss på lite olika sysslor, ett gäng fick äran att rensa åstränderna på ”Lord Calvert” flaskor och det gjorde
de väldigt bra, såpass att resultatet blev 62 st kvartingar samt en driva järntråd efter kanotklubben och ett par stolar…
Det där med bruka och släng där du står verkar fortsatt leva vidare i Svärdsjöbyggden, med det sagt så menar jag inte att vi är bättre i
Bjurs, långt ifrån !

På Lördag är det dags att ta premiär svängen till denna pärla !
Hoppas på regn och rusk så nymferna kan få dansa relativt ostört 😉

Som sagt så hoppas jag ni har överseende med att det blir lite glest här… jag är översvämmad med saker som måste göras med hus, bilar
och vore inte de illa nog så är det en del att fundera över i och med att min bästa vän, min högerarm, grabben som var som min bror
har lämnat oss och vi som nu sörjer vet att vi inte får göra det ostört…
Så man kan lugnt säga att det är skit just nu !

Sen ska sonen döpas, men det är iaf nått bra =)

Jag försöker klämma in fiske även om tiden är knapp.

Skitfiske på er som har det lugnare !!

1:a Maj…

Äntligen…!
Länge har vi väntat och nu är det ultimata vårtecknet här, fisket i Envikens rinnande vatten är nu åter tillåtet.
Flugor har knutits, utrustningen setts över (dock med grava brister och fel) och med väckarklockan uppskruvad på 03.50 så
var vi iväg, även i år med lite snö längs vägen… i Attjebo låg ett heltäckande lager men sen var det mest sporadiskt.

Morgonen bjöd som vanligt på en fin vy över ängarna mot Dådran.

Väl framme i Tänger fick jag till min förvåning se att jag inte var först på något vis :)
Det stod redan ett gäng parkerad och höll på att göra sig redo, medans jag gjorde mig i ordning så kom ”Lambo Tony” rullandes på
en cykel påväg hem från majbrasor och umgänge, alltid kul att träffa på den karln !
Eftersom det redan var ett gäng på plats så knallade jag upp till sista forsen innan hängbron, fisket var lite trögt… det högg men det
var ordentligt försiktigt och att fastna ville de ej, hade ett par mindre fiskar på men de släppte tämligen omgående.

Sen kom Johan och vi knallade neröver för att fiska oss upp från sjön.
Där nere gick det lite bättre och ett par Harrar kom upp innan vägbron…

Ovanför vägbron krokade johan en liten Öring och fem minuter senare kom gänget som var på plats före mig gåendes
med ett par lite större Öringar dinglandes så de verkar ha haft ett bra fisket uppåt kraftverket.

Efter ytterligare ett antal kast och lite fiskande uppe i Björkarnas knoppar packade vi in oss i pickupén och drog vidare upp till
Lamborn, även där var det ett gäng på plats… Fattade det inte förrän nu i efterhand att det var Ludde och hans kamrater !
Jag misstänker att jag lider av ansiktsblindhet och har riktigt svårt för att känna igen folk… om det nu inte är kungen,reinfeldt eller
någon annan riktigt omskriven människa, då kanske det går :)
Påtal om grabbarna torrt så verkade det även ha funkat med torrfluga, kul och lite otippat !

Efter Lamborn var vi en aning trötta i både huvud och knopp och eftersom ingen mack eller affär öppnade förrän kl 11.00 så fick
vi ta och fördriva lite tid innan vi åkte mot Marnäs, så då fick det bli en snabbvisit ner till Kolningsån.
En ganska okänd pärla som ser bättre ut än vad den är, forsen här hotades även med utbyggnad för ett par år sedan men kraftbolaget
fick som tur är avslag !

Här vadade vi runt och gjorde av med ännu mer energi, och fisket började kännas jobbigt och då vet man att det är dags att inta energi.
När jag vadade runt så blev jag lite förvånad över hur djupt det var fläckvis och att här måste det stå stor fisk, vid rätt tillfälle så ska det
nog gå att lura upp någon finare Öring och förhoppningsvis får jag tillfälle att prova lite längre fram i sommar, kring midsommar
vore optimalt :)

Bilden ovan har väldigt lite med nått att göra förutom att jag tyckte det blev ett lite halvsnyggt foto…

Så efter att ha provat Kolningsån så svingade vi förbi Coop och inhandlade lite energi och sen var det dags för Marnäsån.
Vi slog till på de nedre delarna av Marnäs, då vi misstänkte att de övre delarna var rätt överbefolkade…
Här nere är ån bredare men grundare så man får leta gropar och fickor där det kan stå fisk, eftersom jag har letat i ett antal år så
är det inga större problem att hitta dessa gropar.

Vid en bro längre nedströmms finns det ett par gropar som är intressanta och där träffade jag mycket riktigt på en lite trevligare
Harr och tappade ytterligare 2…  det tråkiga med detta avsnitt är att ån har rensats på sten troligen under flottarepoken och utmed
stränderna ligger det rejäla stenar som jag mycket hellre hade sett ligga ute i ån för att skapa djup och ståndplatser !

Ännu ett träd utan mening men som bidrar till att göra Marnäsån till vad den är.

Denna å borde vara en prioritet av länsstyrelsen att göra något bra med, tillex en restaurering på samma vis som är föreslaget för
Lungsjöån.
Marnäsån skulle nog svara bra på en sådan åtgärd och folk skulle ytterligare få upp ögonen för denna trollska skogspärla !

Efter att vi fiskat oss mer än nöjda så packade vi ihop och jag körde Johan till sin bil, parkerad i Rönndalen och jag drog mig mot
Bjurs igen men när jag närmade mig Fjällgrycksbo fick jag ett infall av att åka och göra ett prov i Ärtån.
Efter ett snabbt spöbyte knöt jag på en lite Wollybugger och började rota runt i Ärtåns Aléfärgade vatten och till slut var det en liten
prickig som inte kunne motstå frestelsen :)

Och när jag kom till denna blankfläck fick jag se hur en av åns lite större Öringar var upp och synade flugan…
Den tog aldrig men den höll sig strax bakom och lite djupare än flugan i vad som kändes som en evighet men max handlade om
2 sekunder !
Klart tillräckligt för att ge benen karatär av överkokt spagetti och ett nervdarr av mått, Öringen gjorde inga fler inspektioner oavsett
hur många flugbyten jag gjorde, den var som uppslukad av bottnen och frågan är om den alls existerat ?
Med tanke på att jag de senaste 11 timmarna stirrat på en indikator och kaffe som enda vättska så kan jag inte svära att mina ögon såg
vad jag mins men jag ska återvända och kanske kan jag då berätta om Öringen stod kvar eller om jag farit med osanning…

Nu ska jag försöka bota spänningshuvudvärk och träningsvärk i höger axel så tills nästa gång…
Skitfiske på er !

April:

26.
Ett jäkla elände…

Den senaste tiden har präglats av en massa elände, en mycket nära vän har lämnat oss samtidigt som min lille kelgris
Sixten (katt) började må dåligt och var även han tvungen att lämna oss för samma ställe som min vän.
Detta har gjort att fiske inte riktigt har blivit av, inte alls faktiskt… men det blir ändring på det nu till helgen !
På Fredag får man börja fiska i Envikens rinnande vatten igen så det blir en turné Enviken runt.
Trotts all skit så har det blivit ett par flugor bundna iaf…

Först ut en Zebranymf strl 18.

Nattsländelarv av någon sort.

Haröra ”Rusty orange”

Nattsländelarv annan modell.

Detta var några av de som bands och som ska blötas redan på fredag med nästan säkert resultat :)
Har även snurrat ihop ett par beställningar som bla innehåller varianter av ovanstående nymfer !
Så vill ni beställa flugor speciellt lämpade för Envikens olika vatten så är det bara att säga till så kan jag knåpa ihop ett gäng.
Kan även binda specialare bara jag får en bild på vad jag ska binda, dock ska erkännas att nymfer är det jag kan bäst.

Som sagt, på Fredag börjar äntligen flugfisket på allvar !
Behöver troligen inte ytterligare poängtera hur mycket jag längtar men helvete… Har längtat länge nu :)

Skitfiske på er, hur och var ni än ska fiska.

Flugfiskefredag…

I alla år så långt jag kan minnas har Långfredagen gått ut på fiske av ett givet slag dvs angling/ismete och oftast har
just fisket haft en sekundär funktion och rusdrycker den primära !
Men något har hänt, vissa säger att det beror på åldern, andra på att förståndet äntligen kommit ikapp och oavsett vad
som stämmer så har rusdryckerna fasats ut och fisket har tagit över som det primära.
I normala fall så isfiskar jag ungefär som alla andra men i år så har flugorna och det nygamla spöt ropat för starkt och
jag har därför idag varit ute och plaskat runt i ett par olika åar, en för mig helt ny och den andra nygammal !

En å gömd helt öppet.
Det finns åar man vet om, man vet ungefär var man ska fiska och hur stor fisk man kommer få.
Sen finns det åtminstone för mig ett fåtal åar som jag vet om men av någon anledning aldrig har provat, ån för dagen
finns så nära som en mil plus någon kilometer men ändå har den flugit/flutit under radarn…
Jag syftar på Lusteboån, en i Bjursmått riktigt stor å med ömsom fors och lugnvatten med Gäddpotential.
Den strömmande del jag fiskade idag gav ingen fisk men jag tror verkligen att det kan vara intressant när temperaturen
knallar uppåt !
Bör tilläggas att spöts extra 2 fot verkligen kändes, förstår inte hur jag klarat mig utan tidigare :)

Nästa å… en å vackrare än någon i området, som gjorde för flugfiske med djupa poler blandat med jämna stryk, stora
stenar och med forsnackar som gjorda för att fjolla ut en torrfluga på :)

Nu är det iof vårflod men det är inte så högt vatten för det, på bilden ovan ser vi poolen jag hade dagens enda kontakt
med Öring, en liten gulbukig kreation med svarta prickar som verkligen inte ville träffa mig på nära håll.
Poolen är en dröm för en nymffiskare som mig, två strömmar kommer in och förenas i ett bakvatten med ett djup på
ledigt 1.5 meter i vilket en Öring bra mycket större än 2hg får plats utan skavsår !

Ännu en å att återvända till vid gynsammare temperaturer och med mer fart i insektslivet, trott att det flög runt en del
bäcksländor redan nu.
Som ni ser så är det rätt vitt på backen och kallt i vattnet men jag är hur nöjd som helt med ett hugg för nu är äntligen
flugfisket igång för året och det är inte ens en månad till 1:a maj.
Gissa om man är taggad för Tänger/Lamborn/Marnäs samt div andra intressanta strömmande partier 😉

Skitfiske och Glad Påsk på er kära och högt uppskattade läsare !