Juli:

25.
Fjällgrycken igen !

Har varit ute på Fjällgrycken igen, mest för att bada och åka båt men eftersom jag tycker det är i det närmaste
tjänstefel att inte ha dragen i sjön under förflyttning så hade jag dem såklart ute och det gick väl hyfsat även denna
gång.

Med i båten fanns även ekolodet och att åka runt med det igång var riktigt lärorikt, sjöns botten är väldigt varierande
stundtals och det märks att fisken är väldigt utspridd.
Över stora ytor var det helt tomt på skärmen för att sedan stöta på enorma mängder fisk för att sedan återgå till samma
öde slätter, dessutom hittades stora djupområden där jag tidigare trott djupet var max 5-6 meter, det var 24 meter…
Hittade dessutom flera ”djupgrund” med ansamlingar av fisk, små höjder på 10-16 meter med en liten höjdskillnad
på kanske 3 meter vilken verkade dra åt sig fisk.

Men mest slående var att se var mest fisk fanns, det fanns ett par områden som verkligen utmärkte sig…
Var dem finns säger jag inte men ett tydligt mönster framgick !

Har även byggt ett givarfäste jag blev rätt nöjd med, lätt att montera av och på samt är justerbart i höjdled vilket
kan vara ganska skönt när man skall göra strandhugg, dessutom placerat så man kan verticaljigga om man känner
för det.

Draget för dagen… eller vad man säger är en favorit från ungdommen, en Rapala ”firetiger” med blå rygg…
En vobbler jag fick med i en prenumeration av tidningen Fiske för alla nångång i början av 2000 talet, den vobblern har
gett fler gäddor än någon annan och lyckan var stor när jag för ett par år sedan snubblade över en likadan på Tradera.

Det är en raritet jag sällan fiskar med då tanken på att bli av med den framkallar en förlamande ångest, men just på
denna sjö, bara jag håller mig på djupt vatten kan jag tänka mig att kroka på den.
Något som ju fungerade riktigt bra idag.

En liten Öring, troligen från fjolårets extra utsättning klev på.

Inte stor men det var årets andra Fjällgrycksöring.
Den två jag nu fått verkar trivas bra i sjön, välgödda och tillsynes friska vilket såklart är glädjande !

Eftersom sandstranden vi normalt brukar stanna till vid var upptagen hittade vi en egen liten playa, stor nog
för en båt och ett par badande, kul att folk hittar hit men samtidigt lite tråkigt då man får konkurens…
Finns iof många fler stränder runt sjön så man får vara i fred bara man vill !

Det var det det… skitfiske på er !

24.
Utklassning.

Denna värme har varit mer eller mindre olidlig, ja jag klagar på värmen… den förstör mitt fiske och att försöka arbeta
är ren och skär lögn, 30 grader i skuggan är inget för mig.
Tack säger vi därför till Thor som kom på besök med ett skapligt muller och rensade luften, klart kyligare eller mer i min
smak som man kan säga.
När denna skänk från ovan drog förbi packade jag i vanlig ordning in sambo och fiskeprylarna i bilen, koplade på
båten och drog till Sälgtjärn i hopp om Abborrkalas… blev inte riktigt så, eller ja inte för mig !
Sambon utklassade mig på ett sätt som nästan inte var acceptabelt, det som hejdade svartsjukan är att hon verkligen
verkade tycka att de var skoj.
Så när båten åkte tillbaka upp på trailern var poängen  1 Gädda till mig och 4 Gäddor + 5 Abborrar till Emelie…
Där snackar vi utskåpning, hon hade dessutom ett mycket underhållande ”dubbelhugg” medans hon vevade in ännu en
Abborre tog en ganska stöddig Gädda den krokade Borren och då vart det åka av, paniken i den blicken var skoj att se 😉
Ola OOOOLLLLLAAAA vad gör jag nu !?!?!?
Men sen släpte den taget och upp kom en lite tuggad stackare.

Snart är denna stackars semestern slut och arbetet kallar, nu hoppas vi på kyligare väder så temperaturen i åarna
går ner såpass att man kan återgå till det fiske jag iaf behärskar dvs flugfisket 😉

Skifiske på er…

22.
Bonnatrolling…

Såhär i semesterns slutskede och den depression detta kan ge så gör jag nu ett försök att klämma ur så mycket det går ur
ledigheten så idag vart det ett verandabygge i Insjön och därefter packades fika och sambo in i bilen för lite lättare
”bonnatrolling” på Fjällgrycken och det började riktigt bra !

Efter ett par hugg alldeles i början högg denna Fjällgrycksöring.
Inte den största jag sett men bara det att Öringen åter utgör en större del av sjöns fauna gör mig lycklig och hoppfull att
det en dag åter skall finnas självreproducerande Öring.

Efter att första Öringen gick ju förhoppningarna upp en hel del och jag hade länge på känn att flera skulle hälsa
på håven för att likt den första, återfå frihete,n men så var inte fallet.
Provade viken in mot byn, tänkte att där om någonstans borde det vara hett men icke.
Körde vidare upp mot ”kyrkan” men ingenting så då fick det bli ett strandhugg med badpause.

Efter ett svalkande dopp fortsatte fisket tillbaka mot ”Sågen” men fiskelyckan uteblev.
Hade nog heltenkelt bara tur med den första, tur hade sambon med…
Antalsmässigt fick jag storstryk men till mitt försvar så metade hon, men grattis till vinsten 😉

En skön kväll blev det iaf och vakade ganska bra på vägen in, flera stöddiga vak hördes och sågs så nog finns
det fler än en Öring i sjön och dem skall jag motionera under sensommaren/hösten.
Kan bli intressant om ett par år när stödutsättningarna fyllt på ytterligare och dem första har växt på sig lite,
då kanske det till och med kan vara värt att lägga i p-båten och köra med fluga 😉

Petar in ett par till bilder åt er.

Kusins stuga på ”Hagudden”

”Tjock kapten i motljus” 😉

Båten är ur sjön och hemfärd på g, ackompajerat av en typisk solnedgång över Fjällgrycken.
Imorn blir det åter samma sjö med då med sol & bad, kanske hinner peta in ett fiskepass även i morn, vore gött
om man kunne hitta ett par stora randiga krigare…

20:
Älskade Fjällgrycken.

Efter att ha varit upptagen med div andra intressen samt ett besök i huvudstaden lurade jag med min gravida
tjej upp till den vackraste av dem alla, Fjällgrycken.
Eftersom flugspöt mer eller mindre abonerar på baksätet i min kärra så passade jag på att ta ett par kast, mest
för att blöta flugan, samt att få ett par bilder på mig själv när jag utför det jag älskar i sjön jag kämpar med och för !

Vädret var det som synes inget större fel på och efter dagens värme var det jäkligt skönt att stoppa fötterna
i sjöns kalla vatten, som egentligen inte var särskillt kallt, mest jag som är badkruka !

Det gick inget vidare med fisket men vakande fisk fanns där ute, självklart utom kastlängd men det får vi ändra
på under veckan då både flugspö och resten av utrustningen skall med upp !

Kul att se Sikstim gå i ytan och plocka i sig, var ett tag sen man såg dem så tydligt !

Mat fanns det dessutom gott om, både på och ovan ytan.

Imorn blir det snickerier i Insjön sen får det ta mig fan bli lite seriösare fiske !
Frågan är var fisken skall jagas, åarna är för varma för att på ett ansvarsfullt sätt ge sig efter dess invånare så
det får nog bli någon sjö med randiga eller prickiga krigare :)
Fjällgrycken är ju alltid ett allternativ !

16:
Post Norge depression ??

Ibland undrar man hur hjärnan, kroppen och välmåendet fungerar.
Efter att ha kommit hem från Norge och gjort mig kvitt matskulder etc verkade hela jag ha kollapsat, orken
humöret och mitt allmänna välmående var putsväck, kunne knappt minnas veckan jag haft.
Antingen fick jag en släng av att ”gå i väggen” eller så tog jag med mig ett virus hem som satte mig helt ur spel.
Men det var då det, nu är jag tillbaka igen och igår var jag tillochmed så pass kry att jag orkade med en sväng
med flugspöt.

Fisket gick till Borgärdet för att dels visa vattnet åt en kamrat som gick med nu här i sommras och dels för att jag
behövde känna att jag klarade det.
Fisket hade kunnat vara bättre men det var som förväntat, riktigt trögt men en fin Harr lyckades jag bärga ur
strömmarna vid G:A Sågen och gud vilka skönheter vi har här i våra strömmar…

Våra Harrar skimmrar på ett sätt ingen Harr i Röros gör, dels så har dem helt olika färg på fenorna.
Harren i Röros är röda, nästan roströda medans Borgärdesharren skimmrar i turkost,violett och blått !

Vist förstå mig rätt, Harrarna med dem röda seglen har verkligen fina färger men dessa… dem är något annat !

Förutom denna Harr fick vi endast Löja, Mört & Abborre och inte av dem grövre varianterna.
Lite tråkigt kanska men vattnet i ån närmar sig badtemperatur till och med för en fryslort som mig, Harrarna
får nog klara sig utan mig ett tag till vattnet kylt ner sig lite, vill inte riskera misslyckade returer så nu kommer det
bli mer Gädd & Abborrfiske… kan nog slinka in någon Insjööring mellan tänder och taggar tills höstharren skall
få se mina nymfer igen 😉

Skitfiske på er tills dess, kommer nog vara lite upptagen med annat ett par dagar (om jag kan hålla mig).

Norge dag 7.
Varmare än lovligt…

Värmen håller i sig och med värmen en mycket irriterande och fortsatt massiv kläckning av dessa små…ursäkta
språket men, små jävla sländor !
Överallt ligger dessa små vita eländen vilket Harrar & Sikar uppskatta nått så oerhört, så till den milda grad att dem
nära nog vägrade ta något annat, jag lyckades lura ett gäng genom att observera vilken riktning fisken tog och då
lägga flugan precis framför nosen på dem, då kanske var 50é Harr tog min förfalskning av sämre slag.
Så till nästa år eller ja över huvudtaget, bind små eländiga sländor i strl 24…

Harrar leker tummlare, går i ytan och plockar insekter på löpande band !

Gårdagen var med andra ord både olidligt varm och olidligt irriterande, det enda bättre fisket jag hade var på en
närliggande sjö med stora mängder Öring, där gjorde jag lite lika som beskrivet ovan, lägga flugan framför nosen
på fisken som plockade i ytan.
Tur nog så var det Öringar som inte verkar lika benägna att bli sellektiva så som Harren och Siken så här fick jag
åtminstone ett större antal fiskar men storleken var långt ifrån något som hamnar på bild, en var kring 30 cm men
resten kring dem 20.

Sen hade jag ju faktiskt ett i och för sig inte bra men i alla fall intressant fiske nere i ån som vi bor vid, precis vid
utloppet där vattnet bromsas upp lite bildas en hölja av bra djup och med goda siktförhållanden, något jag hört kallas
”Sillbio” och fislmen som visades var riktigt intressant.
Precis när jag kom fram till höljan visade sig inte ett liv på ytan men då jag misstänkte att ett oförsiktigt snestag 20 m
längre nedströms kan ha avbrutit fördosöketställde jag mig för att vänta.
Efter ca 5 minuter, eller vad som åtminstone kändes som 5 minuter så började så sakterliga små ploppande vak åter
uppstå på ytan under ett överhängande träd, strax därefter var ätandet igång på flera håll.
Jag knyter på en liten nattslände imitation och lägger ut den mot ett av dem fiskar som står närmast sjön för att om
möjligt förhindra att den skrämmer dem övriga som vakan högre uppströms.
När jag då följer flugan med blicken ser jag att en fisk lösgör sig från botten och börjar stiga, sen ser jag en till och
ungefär samtidigt ser dem varandra, tävlingsnerven verkar sätta in och glädjande för mig hinner den större fisken
fram till flugan snabbast.
Ska jag vara ärlig så tror jag dem mindre var den verklige vinnaren men det är den nog inte medveten om, om nu inte
Harrar kan prata…
Strax efter denna kommer raskt en till Harr av samma storlek upp på besök för att även den snart försvinna tillbaka
ner i dunklet.

Gropen.

Kvällen som följder på detta var tänkt att bli ett storartat återbesök i Harrgropen jag nämnde här om dagen.
Det blev väl inte riktigt lika storartat idag, där nere var dem kinkiga.
Kinkiga eller skrämda får vi väl aldrig veta men det enda detta fiske gav var att jag krokade en bättre fisk på en
nattslända bara för att under drillningen tappa taget om linan som rycker till och blir slapp, de var det de.

Kvällen/Natten vid hemma sjön har jag ju redan nämnt här ovan och för att inte tråka ut er så kan jag säga som så
att borta är bra men hemma är klart bäst (om man bortser fisket).

Nu blir det nog lite stiltje ett tag för materialvård och umgänge med min kära sambo, sen är jag nog tillbaka innom en
inte allt för lång tid… abstinens har ju en förmåga att uppstå så snart man släpper spöt 😉

Norge dag 6.
Inte nått vidare bra…

Missförstå mig rätt, fisk fick vi och inte allför få heller men storleken var inget att hurra över !
Vi körde dubbla pass på hemmasjön och första passet gick helt ok men det andra… då upprepades samma
nervförstörande fenomen som inträffade förra årets sista kväll, små vita sländor i storlek ca 20-22.
Har jag någon sådan imitation ? nope, vill fisken ha nått annat ? nope.
Riktigt tråkigt, tänk om det kunne kläcka nått rejält… men nej, smått skit som knappt går att imitera.

Men imorn tar vi nya tag och kör lite å och en sjörre sjö.
Får se vad det ger… Hoppas inte på sämre iaf !

Skitfiske som vanligt.

Norge dag 5.
Fortsatt bra fiske !

Idag började vi fisket i samma sjö som igår, men det var inte riktigt lika på gång… iaf inte i ute i huvuddelen av
sjön men jag uppsökte ett av dem djupar partierna som är en strömfåra, i denna var fisken mer med på noterna,
fiske i nästan varje kast och ett gäng snygga Öringar kom upp från djupet, likaså ett par större Sikar som iaf en
kortare tid ville vara med och dansa.
Efter att ha knallat upp i ån som rinner in i sjön med ett ganska magert resultat fortsatte fisket med ett par Öringar
till men utöver det var det riktigt trögt, det enda jag lyckades dra på mig var en början till solsting… mådde illa och
huvudet började verka, således blev det en liten tupplur innan det fortsatta fisket.
Det innebar för mina kamrater flytringar och jag som fortfarande var lite duven efter solgasset nöjde mig med att vada
bort till ett stengrund här i sjön där vi bor, där gick det riktigt bra !

Det vakade riktigt mycket men det jag i början presenterade ratades fluga för fluga innan jag insåg att dem åt
knottbollar, då vart det skillnad.

Fisken kom upp på löpandeband, väldigt varierande storlek och ingen riktigt stor… dem vakade som sig bör alldeles
utom kasthåll, skulle mao haft pontonbåten med mig men det var bara att göra det bästa av situationen och vist fick
jag ett gäng Harrar av bra storlek och ett gäng fina öringar.

Glädjande var att nu har dem större Harrarna vaknat öven i denna sjö så nu kommer det nog bli en riktigt bra
avslutning på veckan !

Stefan var nog den som lyckades bäst, fick kilosharr och hade ett stort antal kilosfiskar runt flytringen men de var
riktigt svårlurade, det är de vi tar imorgon 😉

Norge dag 4.
En riktigt bra dag !

Idag gick det riktigt bra !
Men nu är klockan sen och jag orkar inte riktigt ta ut svängarna med texten så idag blir det mest bilder med lite
beskrivande text, håll till godo med det så kanske jag kan fylla på med lite mer målande alster imorn…
Se hur det kan vara när det är riktigt bra !

helt ok 😉

åxo helt ok 😉

åter igen…

Gött !!!

Här har vi en av dem som tyvär vart lite illa krokad, blödde ymnigt så den fick följa med hem, ledigt kilot och den var
inte den största…
Alla fiskarna ovan togs i en håla jag hittade, jag fick ytterligare ett par riktigt fina pjäser som inte fotades samt en
öring på ca 7-8 hg som även den vart illa krokad men då ett nalkande Åskväder rullade in över berget så satte jag
min egen säkerhet före ett foto av en död fisk.

En mindre harr som även den kom ur samma håla som dem ovan…
Sen kom åskan och vi åkte hemåt, tur var väl det för sen blinka och small det i samma ögonblink…

Efter ett uppehåll under åskvädret sprack det upp och jag drog ut på ett solofiske i åarna…

Fisket fortsatte lika fint under återstoden av dagen, massor av Öring men även ett gär Harrar kring kilot dök upp
och gjorde en minnesvärd dag ännu mer minnesvärd !

Testade även lite vadning i hemmasjön men det gick rätt trögt, dem var upp och tog något i ytfilmen men var så jäkla
kräsna så jag trottnade på att knyta på flugor som ratades om och om igen !

Här har vi årets ”lucky shoot” nedom visas bilden i orginal.

Tanken var att jag skulle försöka få en bild på en vakande Öring under bron… jag hade aldrig kunnat räkna med att
jag skulle få se en Öring bli ”airborn”… tur man är snabb med avtryckarfingret !
Lätt en kandidat till årets bild när det gäller herr Andersson =)

Nej ni får hålla till godo med detta, hoppas komma hem tidigare imorn så jag kan ge er lite mer beskrivande
i text om hur dagen fortlöpt men vi får se, det är ju trotts allt galet kul att fiska 😉

Norge dag 3.
En dag i källflödet till Norges längsta älv.

Idag har vi varit ute på tur för att ta en titt på nya områden och valet föll på Glommas allra nordliga källflöde
vilket är sjön Rien och dess omliggande sjösystem.
Fisket var väl si och sådär i just Glåma/Glomma, när vi kom dit var det ett annat gäng Svenskar som hade bott och
ägnat sig åt maskmete så fisken var antingen skrämd eller redan upptagen men jag och Stefan lyckades lura en varsin
liten 25cm öring, för litet att skryta om men vi klarade trotts detta namnet.

Här är vi uppe på höglandet på allvar, här finns det ingen Harr som längre nedströms men däremot finns här Röding
vilket vi inte märkte något av idag men hade man haft mer tid och bott närmare så finns det troligen stor chans att få
dessa på spöt.
Efter att ha testa detta ställe drog vi lite nedströms Rien och där hittade vi mitt livs vackraste forsar, helt galet !

Hela detta parti bestod av hyllor i skifferstenen och lite var som helst fanns det småöring perfekt färgade efter det klara
vattnet, hela Öringen var blek med en svag antydning till gult.

Överallt fanns det bakvatten och vid en av dessa hade jag faktiskt en helt ok Öring på nymferna men som sigbör nör
det gäller mig så är det alltid dem finare som går fria.

Härlig å, mest då estetiskt… men klart dem stora simmar där någonstans, hade jag bara haft mer tid så hade jag gärna
gjort fler försök och återvända kommer jag att göra !

Lite ”Westrinanande” gör gott för själen, här uppe vid Glommas första strömmar.
Innan vi åkte till denna sjö så var vi och provade en sjö som rinner in i Rien men där var det inte mycket till liv.
Jag lyckades lura en Öring på kanske 6-7 hg efter en jäkla massa tid och paddeltramp med pontonbåten, men det kom
lite smolk i bägaren, Öringen avlivades och var tänkt som mat till morgondagen men när jag rensade den så visade det
sig att maghålan var full med maskar… någon sorts parasit, så du vart det skogen med den.
Oavsett om det var en ofarlig parasit eller ej skiter jag i, jag äter fan ingen fisk med magen full av skit !
Sen på vägen hem testade vi sjön som var ”outstanding” för 2 år sedan, den är inte ”outstanding” ännu men om ett par
dagar tror jag den kommer igång !

Det var det för idag, hoppas ni gillade det ni läste.
Skitfiske på er såklart !

Norge dag 2.

”Storm i ett vattenglas”

Det blåser på fjället, så till den milda grad att vitvågorna kapas av vindbyarna…
Men vad gör man, vi har inte åkt 40 mil för att sitta inne, och ingen av oss gav det ens en tanke så idag drog vi till
områdets minsta sjö, den är inte stor men herregud vad det blåste och vitvågor drog över hela sjön blandat med
kastbyar som troligen nådde minst storm.

Som vanligt när man fotograferar så gör bilden aldrig verkligheten rättvisa, om vi säger så här… jag satt och önskade
att det kunne hugga, inte bara för att det är kul när det sprattlar i bortre änden utan främst för att jag ville ha något
som kunne hjälpa mig hålla emot spöt mot vinden… det var faktiskt ganska vidrigt men tillslut släppte det och ett antal
fina Harrar landades.

Sen testade vi förra årets flopp men förfjols favorit, fisket gick inget vidare men just för mig gick det ganska ok,
lyckades lura två Sikar på kanske 7-8 hg samt ett par mindre Öringar.
På inget vis i närheten av klassen som uppvisades 2012 men ändå ljusår bättre än 2013 !

Efter en snabb förflyttning körde vi vadningsfiske men för min del blev det p-båten då mina vadare inte håller tätt vid
långvarig vadning och fisket gick bra, massor av sik harr och öring… toppnoteringen för min del var en harr kring
40-45 cm.

Värt att notera är att Stefan drog en riktigt fin Öring på runt kilot, och tappade långt större… som det tyvärr slutar
allt för ofta i år !
Nu ska vi smida ränker planera nya offensiver och framför allt…

Dricka ”Gångare” 😉
Får se hur håret sitter imorn, kanske har hamnat lite på sne alternativt gör ont !
Men vi kommer höras imorn igen så tack på förhand.

Norge dag 1.

Äntligen här…
Första dagen på plats vart inte riktigt som det var tänkt, vi började med att vada längs stranden vid sjön närmast
huset och redan efter ett tiotal steg kände man det man inte vill känna 40 mil hemifrån och utan någon backup…
Vadarna läcker, och inte så lite heller !
Men men man kan leva med det, fisket gick relativt bra, inga jättefiskar men en del harr på 40-45cm kom upp likaså
både Sik och Öring, återigen inga jättar men Bengt hade ett påslag som heter duga, tråkigt nog resulterade det i inget
annat än en tom lina.

Kastar upp lite bilder utan någon som helst inbördes rang och viktighets prioritering…

Det var det… håll till godo i väntan på morgondagens rabalder och förhoppningsvis avsevärda segel samt gulbukiga
monster. fast nu kanske jag jixade det här så det blir väl inget av något !
Nu ska jag dricka lite bira och skåda kartor…