Idag har jag varit runt lite överallt känns det som, jag har gått mil och hoppat runt bland storsten och däremellan fått en hel del fisk =)

Men när det kommer till mina prylar så har det varit en svart dag… först ut, det helt nyinköpta filtret till kameran ligger någonstans i naturen och ser nytt ut =/ nästa pryl på tur, mina polaroidglasögon försvinner mellan Glötas storstenade strand och det sista jag såg av dem var att de gled in under ett par block på 1.5 meters djup… =(  Nästa pryl till rakning är (papampampaaaaa) flugrullen !

Den höll på att följa med glasögonen ner mellan blocken i Glöta, eller ja spolen lossnade men snabb som man är hann jag börja slita i linan och fick ner en fot så spolen kom med upp igen, anledningen till att den lossnade var att en lite skruv hade lossnat vilket gjorde att spolspärren inte fungerade… så nu hålls rullen ihop av blå maskeringstape……………

Men om vi lämnar min extremt bristfälliga utrustning och fokuserar på var jag varit och vad jag gjort så börjar vi uppe i Isterfossen kl 09.00 då bjursingen minsan betalt för ett dygn så ska man fiska på båda sidor av sömnpasset 😉

Jag tog ett par vändor upp och nedströms med varierande resultat, nedströms inte ett hugg medans uppströms bron landades två Harrar utan skrytförmåga…

När fisket är på det viset så tröttnar man således ganska fort och jag drog vidare till Hodalen, ett område vi fiskade mycket i tidigare men av olika anledningar varav fishspot.no är den största (mer folk) så har vi slutat åka hit.

Jag åkte dock dit idag för att fiska i en mycket trivsam liten å som har glasklart vatten och ljus sandbotten som lämpar sig mycket väl för ”Sightfishing” och det är vad det låter som för den som inte fiskar…

Fisken är helt enkelt väldigt lätt att upptäcka och sen är det inga större problem att få nymfen att gå förförande nära och förhoppningsvis kan man höja spöt i ett fast mothugg.

Eftersom det Polariserande filtret till kameran försvann så vart jag sur så några bilder på ån av kvalité finns inte så ni får en bild på ett stängel istället…varsegod!

Vart iof en ganska snygg bild på ett stängsel/staket/norgegärdesgård….

Fisket i ån då, om vi nu kan släppa gärdesgårdar… såg ni förresten att det sitter taggtråd högst upp, mycket otrevligt om man har vadarbyxor som är tillverkade i ett material mindre slittåligt än kevlar, skärpning lusekoftor !

Fisket i ån var riktigt bra !!

Jag fick ett flertal Harrar kring halvkilot och missade ett par vars storlek inte riktigt hör hemma i den lilla ån, och det roliga var att jag hittade fin fisk i höljor som tidigare bara hållt småfisk men som nu hade kaxigare innevånare.

Fisket i ån avslutade och tanken var då att jag skulle stanna i området men eftersom det blåste nära nog storm på sjöarna så drog jag tillbaka mot Femundsmarka och åker genom Översjödalen, galet vacker lite by inkastad mellan skapliga berg !! och som att det inte vore nog så rinner Hola genom byn.

Hola är för den som inte vet en mycket trevlig å som håller den mycket trevliga fisken Harr + Öring, vissa får vist allt !!

Tillbaka till Isterfossen tar jag ett par kast, får ett par mindre Harrar sen gör jag lite käk och tittat på utsikten… funderar på var man ska ta vägen när gårdagens sällskap kommer förbi och jag får en vink om var jag borde ta vägen.DSC_0203

De hade tydligen fiskat utloppet ur Galten utan lycka så jag körde på Glöta !

Första mötet med den Älven var chockartad, Isterfossen är ju rätt flottningsrensad kan man se om man vet hur det brukar se ut, men Glöta !

Glöta var mer en stenränna med stenkistor och flottningsarmar utmed båda stränder, och vilka stränder, 2kubiks stenar överallt… vada kan man glömma och att bara gå var en utmaning !

Hittade till slut upp till ett sel där vattnet inte var fullt lika ilsket och där hittade jag även ett par mindre Harrar samt en bonusfisk (Öring).

Men jag vart ju dessutom av med mina glasögon och rullen höll på att bli en fyllnad mellan blocken… Nu börjar det bli dags att se över ens prylar !

Efter Glöta blev det en snabbvisit ner till utloppet ur Galten, varför åker man dit om gänget som nyss vart där sa att det var heldött ? kanske är jag en idiot eller så är jag bara nyfiken, hoppas verkligen att jag tillhör den senare kategorin men fruktar att jag bara är en idiot…

Jag är sån att jag vill se för mig själv och det fick jag… i 15 minuter ungefär sen började regnmoln rulla in över berget och när jag åter kommit upp till bilen (det är ungefär en kvart-20 minuters promenad från vägen) så började det spöregna !

Jag fick iof ett förhandstips på vägen ner från Glöta om att regn var i området…

Ser väl trevligt ut ?

Promenaden ner till Utloppet ur Galten var dock inte helt värdelös, jag fick stifta bekantskap med denna inte särskilt rädda filuren, den sam förbi mig som närmast ett par meter…

Nu återstår egentligen bara en natt i en väldigt hård säng och sen ett par timmars fiske (man har ju betalat dygnskort) innan det blir till att vända bilskrället sydöst ut igen !

Skitfiske och på återhörande imorn !