Meny Stäng

Månad: maj 2017

Gryningsräder…

Livet som småbarnsförälder kan vara lite pressat ibland, man ska finnas till för fler än sig själv och ibland kan det vara jäkligt svårt att få in ett fiskepass i allt ”att göra” och kanske speciellt nu när barn nr2 är påväg och barn nr1 är i en härlig 2.5 års trottsålder där öronen enbart är en prydnad och benen är fulla med spring.

Det finns dock en tid på dygnet då det är lite lugnare, då resterande familj ligger och sover, detta innebär alarmklocka även på helgerna och att sömnlösheten får uppnå nya nivåer, men det är det värt =]

Fisket är riktigt bra tidigt på morgonen och om dagarna är stekheta som nu så är även vädret behagligare och fisketrycket obefintligt.

De senaste svängarna har varit riktigt givande…

IMG_20170527_094806_339   IMG_20170527_171745_030

Igår morse var jag på plats i Tänger men fisket var riktigt trögt hela vägen upp till övre forsen, sen släpte det och en del Harr kom upp, storleksmässigt var det kanske ingen jätte succé men antalsmässigt bra, dagens minsta blev denna nattsländelarv… det är faktiskt andra gången detta händer i Tänger och vänder man på stenar så ser man varför, det finns enorma mängder av dessa i ån.

Jag band upp en lite överdriven version av dessa, enklare kan de absolut vara !

Eftersom det skrivits lite dåligt den senaste tiden så slänger jag upp några bilder som får representera hur morgonfisket varit ;]

IMG_20170520_213753_381IMG_20170507_132717_588

Det får vara nog för idag.

Välkommen att följa mig på www.instagram.com/orrholen för tätare uppdateringar.

/Ola.

Grindvakter och överaskningar..

Igår 1:Maj,  OBS-klassen hade utflykt i Falun där de fick gå på rad och vinka med färgglada flaggor, jag bestämde mig för att hålla mig långt borta och låta grabbarna från ”Livets hårda skola” skandera sina dumheter utan mig som åskådare…

Inget jag direkt ångrar för det blev en fin dag ute i periferin.

Dagen började med att min medfiskare dök upp på utsatt tid och vi drog iväg mot Tänger som var första anhalt, men vi höll på att bli sittande i Marnäs, vid bron över Marnäsdammen kom något springande rakt emot oss och det var med en hårsmån vi lyckades få stopp på bilen innan vi hade krockat med den hund som körde chickenrace…

Och inte nog med det, den flyttade sig inte heller… jag tutade, varvade motor och skrek åt den att flytta sig men den tittade bara konstigt på mig, efter ett tag lyckades jag få den att gå runt mot min sida bilen och då passade jag på att dra på.

Väl framme i Tänger gick fisket fantastiskt, redan på andra kastet satt första Harren och sen rullade det på med jämna mellanrum och det var bra storlek på de.

(Här hade jag tänkt ha en bild men det verkar inte som att det går att ladda upp den)

Efter Tänger drog vi till Lamborn men den gick låg och vattnet var missfärgat/brunaktigt och fisket gick inte nått vidare, det började dock bra, första Harren på första kastet… sen tog det ett bra tag.

Efter det blev det Marnäs, vi testade lite nya delar… ja det verkar fortfarande finnas saker att utforska och när jag gick på fiskspan skrämde jag en stor fisk, den drog ut i en båge till mitten av ån och jag trodde det var kört.

Men efter att ha väntat i statypossition i ca 15 minuter (fast ändå troligen 3-5 min, kändes dock som en evighet) lobbade jag ut ett kast som landade perfekt och medans nymferna gled fram så ser jag fisken göra en rörelse i sidled, när jag höjde spöt bugade klingan djupt som svar, efter en kort och intensiv kamp låg den i håven… en Öring klart större än någon jag tidigare fått i ån, jag har skrämt fisk som gjort stora plogar men aldrig kommit i närkontakt.

Efter det var jag nöjd med dagen, flera fina Harrar och en stor Öring blev slutsiffran.

Klart bäst var Tänger och bakom trädet som Bävern fällt kan jag rekommendera ett par minuter, där hittade jag ett flertal Harrar :]