Meny Stäng

Månad: augusti 2016

Gäddfluga.

14100356_594672360705044_6035562701024427924_n

I Söndags var jag och Tobias ut på lite Gäddfiske, gäller att passa på när åarna går låga.

Vi hade som vanligt ganska högt ställda förväntningar på sjön vi skulle prova men det blir som vanligt när man bygger upp förväntningar… de blir gärna lite naggade i kanten.

14100338_594672467371700_453114156306844972_n

Vist fick vi fisk och jag fick till och med en på fluga.7

Inget monster men det var en skoj kamp i vilket fall, den tyckte att en orange/guldig ”Julgransfluga” såg smarrig ut och knep den ytnära, de blir kul hugg på så vis !

14079945_594672444038369_5958245785927111951_n

Tobias fick en lite finare på klassikern Reflex.

14054170_594672427371704_6578499720200549062_n

Vi fick en del mindre fisk på spinn men nått mer på fluga blev det inte.

14067578_594672550705025_3152255423292687452_n

Måste säga att fluga är ett bra val i dessa grunda sjöar, ett litet nylonvasskydd hade inte skadat dock… flugorna pullserad väldigt förföriskt och de kan fiskas riktigt långsamt vilket får oss att vilja komma tillbaka lite längre fram på hösten när vattnet kylts ner ytterligare, då blir de bra ;]

14022379_594672407371706_8468835211515483028_n

Apropå det så stänger snart de rinnande vattnen i Enviken så ska ni hinna med nått mer där så börjar det bli läge nu, jag ska se till att peta in ett besök till någon/ra av åarna innan förbudet, vet bara inte hur jag ska hinna med nått dylikt när det är så fullt upp med allt som det är !

Skitfiske på er…

P:S Kom just på det att det svärmar bra med flygmyror just nu så ett besök till någon Öringsjö kan vara att rekommendera !!

Vestsjöberget dag 3

Idag vaknade vi till ett helt annat väder än det vi somnade till, solen letade sig in genom gavelfönstret och förväntningarna ökade… kanske kommer vändningen ?

14012876_10155131631887738_496640910_o

Så fort man slår upp ögonen ser man vad det blir för väder, takfönster rakt ovanför och ett stort gavelfönster ut mot dalen skvallrar…

Och ja det var nog någon slags vändning, första fisket gick väl inget vidare… ett par fiskar hittades på insidan av ön vi fiskade vid och någon enstaka på utsidan men det var lite klent med vak och fisken var inte helt med på noterna.

Peter på väg mot kafferast, lite svårt att hitta lämplig plats för kaffekanna och brännare när stranden är gräsluden =]

Stefan valde att fiska av ”Storön” på utsidan.

Insidan av ”Storön”, vy nedströms.

Klas valde att fiska insidan av ”Storön” och det var han som hade bäst resultat med en handfull Harrar.

Det kläckte en del men fisken var inte riktigt igång…

Påhejjad av ett åskväder bytte vi del av älven mot ”Torrflugesträckan” i de nedre zonerna och där vakade det betydligt bättre och efter att ha ställt i ordning en burk ”Bullens” så gick vi ut och provade lite och ganska omedelbart var självförtroendet återställt med en handfull fiskar.

Åskan rullar in, då vill man inte bli stående långt utvadad i älven.

”Fiskarlunch” 40 korvar på 5 man gjorde att man orkade hålla sig skärpt.

En av mina bättre fiskar dag 3.

På det viset skulle det fortsätta resten av dagen, fisken vakade bra och högg på lite blandade mönster, för mig gick det Norska mönstret ”Dyret” allra bäst, medans en svart ”Klinkhammer” var melodin för Klas och Stefan som hade på resans två största fiskar på samma kast harvade på med en grå/svart våtfluga.

Bilden visar ”Torrflugensträckan” uppströms från forsen som utgör den nedre zonen.

En annan helt ok Harr…

Peter byter fluga.

Anledningen till att Stefan hade resans två största fiskar på under samma kast är att först hugger en kilosfisk…Harr, på våtflugan och medans han drillar Harren sätter en riktigt stor Gädda fart och hugger Harren och håller kvar den i käften under en kamp på fem minuter, därefter lossar kroken ur Harren och gäddan simmar iväg troligtvis väldigt belåten =]

Stefan drillar Harr, ca 43cm.

Paparazzibild på mannen som bevisar att prylarna inte gör fiskaren !

Efter att ett häftigt regn satt punkt för vakandet ansåg vi att det var dags att åka tillbaka till stugan och fixa lite käk, älggryta/röra i tacobröd med chilisås… sjukt gött !

Efter att ha fiskat hela dagen och de tidigare dagarna så var vi ordentligt möra och en relativt tidig kväll avslutade dag tre.

Idag Söndag vaknade vi åter till en strålande sol men ingen av oss orkade dra på oss utrustningen för en fjärde dag så vi bestämde oss för att låta älven vara och satsade istället på att komma iväg i tid.

Anders som äger Vestsjöbergets Flugfiske kom förbi för en pratstund och efter det packade vi och for hemåt, mer än nöjda med helgen även om vi hade lite otur med fisket de första dagarna så räddade gårdagens fiske hela resan och jag har fått fila på Torrflugetekniken samt fiske i stor älv, det senare är något jag varit väldigt dålig på tidigare, har haft svårt för att se ståndplatserna när älven är stor som en lång tjärn… som rör sig, men nu tror jag att jag lärt mig lite hur jag ska göra och att mentalt dela upp älven i flera delar istället för att se allt som en enda massa.

Mer text samt info om fisket hittar ni på Fiskevattenstips i menyfliken inom kort.

Vestsjöberget dag 1&2.

Efter att ha gjort oss hemmastadda  i stugan, som förresten inte var dåligt fin så fick vi en liten rundtur av Riverkeeper och ägaren Anders Nyhuus som hälsade oss välkommen och gratulerade till vinsten så var vi jäkligt fiskesugna.

Otroligt vacker sektion av älven med stor variation på vattnet, längst nedströms var älven lugnflytande och en dröm för torrflugan, efter det gick älven över till en strid fors som utgör den allra nedre delen av sträckan.

Sen visades vi den ena vackra platsen efter den andra med en del anekdoter från Anders som byggde vidare på fiskesuget och efter det åkte vi tillbaka till stugan och samlade ihop oss.

Första sträckan vi provade var en av de övre delarna med blandad strömkarraktär, jag valde att gå nedströms till det snabbare vattnet med strida forsar och fina bakvatten och det gick halvkasst men i en av de nedre höljorna hittade jag 3 Öringar på kort tid.

Efter det gick jag tillbaka uppströms och provade lite olika platser men med ett jäkligt kasst resultat, resultatet var ungefär lika för de övriga deltagarna.

Vi bytte därefter zon och forsatte med ett liknande resultat, fick en Harr men inget att skryta om… därefter gick energin helt ur och vi åkte hem och käkade och kollade innehållet i vinpavan.

Dag 2.

Efter en seg morgon tog vi oss ut till en del mitt i älvsträckan som såg intressant ut…

Jag tog riktning uppströms medans de övriga stannade vid slogboden/knatade nedströms, de som stannade kvar på plats var de som hade det bästa fisket, uppströms var fisken inte på g alls men jag lyckades hitta två mindre Harrar.

Väl tillbaka vid slogboden visade det sig att där var det vakkalas och de som fiskat där hade fått en del fisk, krokade en mindre Harr men jag hade inte den fluga som gällde för stunden.

När vi alla samlats så åkte vi ner till den näst nedre zonen och käkade lite korv och snackade lite skit, nu hade dessutom Klas anslutit gänget, efter lite ny energi satte jag av mot forsarna nedströms…

Lyckades hitta på ett par Harrar och tappade lika många bland såphala stenar och hårt forsande vatten, det var lite läskigt att hoppa runt där med vetskapen att ett snedsteg förmodligen skulle resulterat i livsfara.

Nu blir det grillning av div, Klabbe verkar ha haft en frystömning =]