Meny Stäng

Månad: maj 2016

Riktigt stark inledning på säsongen.

Torsdagar is the shit !

Eller så är det kvällsfisket som gör det, hur som så trotsade jag vädret igår och drog till Borgärdet för att söka någon slags revansch från premiären, även om nu inte premiären lämnade mig lottlös…

Redan på första kastet hoppade det på en riktigt fin Öring, en pjäs på styvt kilot och det skulle inte dröja länge förns nästa hoppade på, faktiskt redan i kast nr 2 =] den var ännu lite större och nu hade jag fått fast kameran till håven och en liten film spelades in…

Sedan dröjde det en tid innan nått mer av större mått visade sig, det högg rätt friskt men spotthastigheten var hög och jag missade de flesta huggen… att vattennivån ökat en del sedan sist gjorde sitt det med, de var lite knivigt att hitta rätt vikter på flugorna för att hamna rätt men tillslut fick jag en finare Harr och nu var jag ytterligare lite nöjdare !

Får erkänna att året har börjat riktigt bra !

Får hoppas allt detta eviga regn inte förstör säsongen för oss, åarna stiger rejält nu =/

Rensar och fixar…

Skamfläcken och sorgebarnet som går under fliken Fiskevattenstips håller på och uppdateras med lite samlad storlek på text och lite trevligare bilder, just nu finns bara ”mina” åar med men det kommer fyllas på med sjöar åar och även en del vatten längre bort från min närhet.

Hoppas ni kikar in framöver och ser om ni hittar nått nytt…

Uppstart…

Uppstarten för dagen blev 04.30 och just för att jag skulle kliva upp vid den tiden hade jag glömt att stänga av ljudet på väckarklockan (brukar räcka med vibrationerna för att vakna) så det var nära att 04.30 skulle bli hela familjens uppstartstid…

Iväg for jag och vägen till Svärdsjö som förövrigt går över Bjursås norra delar, vidare mot Marnäs kantades av en natur som vaknade till ångande berg och disiga ängar där Rådjur och Älgar betade spädgräs, jag var framme vid ån kring halv 6-6 och mötte på en herre som fiskat G:a sågen med magert resultat, något som skulle gälla för även mig…

Jag hade en del mindre hugg och såg en del fisk som steg mot flugorna utan att ta, första rundan blev lottlös och jag fann det lika väl att knalla bort till vindskyddet för att kika om det kommit någon mer och det hade det.

Efter lite kaffe med korv vid brasan var det dags för runda två och nu gick det lite bättre , inte mycket men nu hade Harren börjat vakna till lite och det blev tre kring 3-4 hg och en riktigt liten rackare…

Vattennivån var lite väl låg men nog hade man velat ha vadarbrallorna för att ta sig fram dit man ville  (vadningförbud till 1/6)  och då kan det bli riktigt bra…

Men en helt ok premiär blev det !

/Ola.

Dagen för julafton… eller Borgärdespremiär.

Det är ganska mycket samma sak, förr när man var liten, för ungefär 20 år sedan… shit man har börjat snacka om saker som händer för 20 år sedan, börjar bli skapligt gammal :]

Men nog är det samma pirr, men istället för att smyglyfta på julklappspapperet så går man runt och provdrar taffsen och sorterar om flugaskarna, känn dock bra att man inte blivit avmätt och att man kan längta till något fortfarande.

Denna vår har börjat bättre än de flesta tidigare och att vattennivåerna är låga/nästan normala gör ju att suget inte precis blir mindre, det kommer nog inte vara någon omöjlighet att komma åt de bättre ställena trotts att det fortfarande är vadningsförbud.

Får hålla tummarna för att de där allra största Harrarna är kvar efter leken och att de är hungriga !

Jag kommer nog tala om ungefär hur det gick under morgondagen hoppas jag…

/Ola.

Ett makalöst fiske och lite rovdjur…

Detta får bli ett summerande blogginlägg från helgen som var och torsdagen som föregick den…

I Torsdags var jag iväg till Tänger efter arbete och allt det övriga, jag fram runt kl 20.00 varpå jag gav mig ut snabbast möjligt… började precis nedströms vägbron, fiskade mig uppströms och det stod fisk lite överallt glädjande nog, att det sen var fisk i åns övre storlekar som nappade gjorde ju inte saken sämre.

Inte heller mina favoritgropar gjorde mig besviken utan här hoppade kvällens större Harrar på och vid det här laget var jag nöjd som det var, att jag ett par kast senare skulle få ta en svängom med denna prickiga skönhet var inget jag räknat med.

Just som hugget kom och de första tiotalet sekunderna kändes det ut som en riktigt stor Harr, den gick och stångade längs botten och drog sedan med strömmen men jag fick den att vända och sen tog det inte lång tid att trötta ut den när den var tvungen att stångas mot både mig och vattnet…

Härlig Öring, bred om ryggen och trind om buken…

Ni ser även mitt senaste tilltag och nu har jag knåpat ihop en kortfilm med hjälp av denna nya kamera som ni hittar på min Facebooksida och på Olasfiske.eu på samma sida.

Efter jobbet på Fredagen packade vi bilen med kläder och barn, drog sedan upp till Orsa och Rovdjursparken, vi bodde på baksidan i ett hus som svärfar bokat för oss och Emelies bröder med respektive och barn.

Det vart full fart vill jag lova men besöket på parken vart intressant, djurparker har väl sin baksida med att ha djur bakom galler men man kanske ska tänka på att dessa djur är som reklampelare för sina vilda bröder och systrar, om ingen hade vetat hur en Tiger eller Snöleopard ser ut så kanske ingen vore intresserad av att bevara dessa heller, jag tror att de individer som har sitt hem i Orsa bidrar med kunskap om de vilda individernas situation.

Med denna brasklapp kan jag gå vidare med lite bilder på dessa imponerande djur.

När vi kom till Kodiakbjörnen så skulle ha återförenas med sin polare (Brunbjörn) som inte fått träffas på ett par veckor då Brunbjörnen kastrerats, kan säga att de var jäkligt nöjda med återföreningen.

Kodiakbjörnen, en jätte på allvar !

Gruff och lek…

Skaplig skillnad på skallarna ! Innan de släpptes ihop fick all mat plockas bort, de ville inte ha någon kamp om maten för de hade nog inte slutat nått vidare för vår skandinaviska kompis !

En väldigt trött Kamtjatkabjörn…

Här har vi en som kanske inte behöver någon närmare presentation !

Lite större än en huskatt :]

Ännu en morgontrött katt…

Sibirisk tiger… jäkligt mäktig katt, att se den i ögonen var nått speciellt ! skulle inte vilja möta den längs fiskestigarna…

Ta en brottningsmatch med den där om du törs, du skulle bli några ventilationshål rikare !

Klättrande Brunbjörnar, något söta bara :]

Det var en trevlig helg men trevligast är nog hemma :]

Assar gillade Björnarna han med, redan i entrehallen for hans lilla pekfingernäve runt mot allt som var ludet och så fortsatte det :] om några år får vi återkomma och jag har på känn att han lär vara ytterligare lite mer exalterad den gången !

Nu blir det kneg ett gäng dagar sen ska det svingas pinne :] Borgärdet har premiär för medlemmar nu på Lördag och då kommer man garanterat vara där och jag hoppas de Harrar jag sett/fått är på plats, då blir det skoj.

Vi går en härlig tid till mötes, ta tillvara på den !

Marnäsån.

Flottningsledare, här brukar man finna ett par Harrar.

Igår den 9 Maj gjorde jag ett besök till Marnäsån.

Nog är det något av en lyx att ha en så fin liten pärla inte alls långt hemifrån och som man kan göra ett  kvällsbesök till när grabben nattats, denna dag tog sambon den ibland otacksamma uppgiften, man vet liksom aldrig om läggningen tar 5 eller 50+ minuter… igår tog det ca en timme med div ”Roundkicks” och ”Rallarsvingar”.

Där jag befann mig fanns inga rallarsvingar eller sparkande individer, däremot en hel del rullgrus/sten och även ett större antal Harrar som ville tugga på mina nymfer och maskar, ja maskar ! eller Squirmeys som de heter har visat sig galet effektiva och har gett mig ett antal Harrar och Öringar som jag förmodligen inte hade fått om jag inte hade använt just dessa imitationer.

Många rynkar på näsan både en två och 17 ggr när man visar denna typ av fluga, märkligt dock, vi imiterar husmaskar, bäcksländor, flicksländor, landinsekter, bibio´s och fiskyngel, iglar etc etc men just när det kommer till att fiska med maskimitationer då kommer man åt en nerv hos många och jag tror att fler än en anser att det inte har nått med flugfiske att göra.

Det tyckte man heller inte när man började fiska med nymfer så det är nog bara att hacka i sig att detta är en del av den framtid vi alla, vare sig vi vill eller ej kommer bli en del av… om man får ha hälsan i behåll dvs !

Återställningen efter flottrensningen har varit riktigt lyckad, stenarna man lagt ut ger helt perfekta ståndplatser och fisken finns här de vill ja lova !

Som jag tidigare beskrev, innan jag drog igång något slags försvarstal för maskar i mjuka material så var Harrarna på g, det gick förvisso ganska trögt på den första sträckan jag gav mig på, mycket fisk men mest smått…

När jag fiskade den nedre delen av det restaurerade området lossnade det och en del fisk mellan 30-35 cm hittade till krokarna, under ”Trollbron” stod det ett helt koppel, men inte heller denna gång något troll.

Men just när det var som trevligast försvann dagsljuset oroväckande fort, lite mörkernervös som man är så ville man vara tillbaka till bilen innan skogen var alldeles svart.

Jag hittade bilen och gav mig av hemåt men på vägen var jag tvungen att stanna ett par gånger då naturen bjöd på en alldeles underbar solnedgång…

Det började redan vid ängarna, här brukar man har chans att se Björnarna beta på spädgräset, inte idag dock… fick nöja mig med en driva Rådjur.

Fjällgrycken… Få sjöar har dess magiska dragningskraft den har dessutom en viss vana att bjuda på underbara solnedgångar.

Tanken var först att dra till någon av Öringsjöarna i närheten då det just nu svärmar kolossala mängder Bibio och enligt en vän som var till Hovtjärn så gick Regnbågarna och plockade dessa som smågodis på en Söndagmorgon… Fisket borde ha varit minst lika bra om inte bättre :]

Ut och fiska med er, snart dyker Vulgatan/Danican upp och då kan det till och med vara intressant med torrfluga för min del ;] Borgärdet öppnar för medlemmar den 21/5 och 1/6 för dagkorts lösare,hoppas jag ser er vid strömmarna…

/Ola.

Första Tängerbesöket (i år)

Lillån…

Efter en till synes oändlig vinter och en segdragen vår så är det nu äntligen dags att styra skrothögen mot Enviken och just idag Tängerströmmen.

Vädret hade verkligen satt fart på insektslivet och lite var stans vakade det mindre fisk och dagsländorna dansade över vattnet, väckta av den plötsliga värmen…

Fisket var till en början väldigt trögt eller om det var jag som var trög, troligen det sistnämnda och på den nedre sträckan (Nedströms vägbron) var det helt dött, hade en dragning i linan men det var väl även det hela.

Det var först när jag kom ovan nyss nämnda bro som fisket lossnade och en fin liten Öring knep ett ”Harörat” längst ut på taffsen…

Efter detta dröjde det ett tag innan nästa hittade håvnätet, hade ett par dragningar till men de var otroligt snabba på att spotta idag, men strax nedströms ett träd som bävern hade gnagt omkull hittade jag en finare Harr som hade vänligheten att hålla kvar nymfen tills gubben hann reagera.

Observera fiberpälsen, går all in denna säsong för att se ut som en barbapappa med kroppsform och allt ;]

Väl ovan trädet kom Harrarna upp lite mer regelbundet och det nya håvnätet var alldeles förträffligt, oftast hade fisken själv spottat kroken (hullingfritt) och jag behövde inte ens ta i de för att återutsätta, vilket fiskarna säkert uppskattade =]

Att fota fisk i håv är knepigt, men bra för fisken som slipper bli taffsad och klämd, blir ju dessutom ganska häftiga bilder med all rörelse och oskärpa =]

Glömde nämna att min fiskekompis Johan Ivemyr gjorde mig sällskap och även han drog några Harrar uppe vid hängbron (som förresten är låst med kedja och hänglås numera).

Vattenståndet var något så ovanligt som normalt/lågt, så här såg det inte ut på hela 2015… hoppas på en bättre säsong i år !

Det var den premiären det, 4 dagar efter den officiella starten 1:a Maj, men då satt jag i bilen på väg hem från Hitra, 2 dagar senare satt jag i Gävle på skyddsombudsutbildning, vår halvö ser rätt olika ut beroende på vilken sida om den man är på =]

Det var allt för nu, hoppas hinna med en Marnäs sväng framöver, men vi får se… har en del att stå i här hemma, bla fönsterbyte som jag ska börja med idag.

Hemkomst.

Efter att ha landat, både mentalt och kroppsligen i soffan så börjar Hitraresan sjunka in och intrycken klarnar… som det brukar för mig, först när jag kommit hem fattar man vad man var ute på ;]

Vi hade lite otur med vädret i Fredags, det blåste som fasiken och ja fisket blev därefter då vi inte hade möjlighet att fiska på de grund vi hade önskat utan tvingades in bland öar och grynnor, fisken blev därmed av en lite mindre storlek än om vi hade kommit ut till havs.

Efter att ha hoppat kring på vågorna och blivit ordentligt skitblöt pga av min läckande och förmodligen söndertvättade hyresflytoverall.  (Impregneringen hade nog tagit väskan och lämnat tyget för ca 10 tvättar sedan)  åkte vi i land där jag fick lära mig hur man fileár Torsk från den lite mer kunnige Fredrik.

Kvällen bestod av en middag på kokt Torsk med potatis med tillhörande humle/maltdryck och sedan läggdags innan tolvslaget för att kunna vara pigga i båtarna.

Dagen därpå var det uppställning och avfärd mot grunden ute till havs, vinden tog fortfarande i men den skulle mojna framåt dagen men färden ut bestod åter igen av vågor som kastade vatten över båten och därmed träffade min flytoverall som nu efter tio tvättar för mycket mest hade funktionen som tvättsvamp, pang så var man pissblöt från högsta hårstrå till toppen av stortånaglarna… innan vi ens hade grundet på navigatorns skärm =/

Inte mycket att göra åt och fiska skulle vi absolut, vi gungade runt och fiskade på grund som reste sig från hundratals meter upp till ynka tiotals om ens det, meter… med ett ganska magert resultat till en början, tills vi bytte grund och åkte ytterligare lite längre ut, då hittade vi ett gäng Torskar och ett par Lubbar.

Jag hittade en torsk på runt 3.5 kg och sen fick Henrik en ungefär lika stor, samt ett par skapliga Lubbar för Fredrik, som tappade ytterligare en… jag hade nått större som gick fast i botten, ett jäkligt konstigt hugg och det vore kul att veta vad det var som hälsat på.

Sen dog det ut, vi letade och letade men det var jäkligt trögt så vi åkte tillbaka och försökte hittade våra kamrater där ute bland dyningarna som gick höga, enligt apparaturerna så var det 6 meter mellan bott och topp på dyningarna så ibland var man ensam för att sedan se att vi hade sällskap därute…

Jag kunde inte undvika att tänka på hur otroligt skrämmande det hade varit att sitta i en ranglig fiskebåt eller ännu värre en uppblåsbar flotte med barn och fru… tankarna gick till de som kämpade/ar på Medelhavet.

Nu satt vi dock i en stabil aluminiumbåt som var av ett osänkbart utförande och hemfärden blev sömnig, jag klarade inte av att hålla ögonen öppna när man satt lutad mot förarrutan och lystnade till dieselmotorns jämnar muller och vågorna som gungade båten i mjuka rörelser, jag dåsade till och vaknade när plötsligt en våg slog över fören och med en nästan uträknad säkerhet träffade mig rakt i ansiktet, snacka om att vakna av en kalldusch… det visade sig att jag inte var ensam om att ha nickat till, både Henrik och Kent (Som nog var tröttare än oss alla pga en liten reaktion på dyningarna).

Vi tog oss i land och nu skulle båtar tvättas, fiskar rensas och det visade sig att den andra båten med Anders,Micke,Daniel och Nils hade lyckats lite bättre och hade fått en Torsk på 12kg och ett gäng lite mindre, de hade turen att träffa rätt och blev belönade för det =]

13062095_10156720497985276_4444234830403881475_n

Bilden ovan visar vår båts större fiskar…

Sista kvällen fixade vi till lite mer Torsk och denna dag blev det panerat med potatis och dillsås, riktigt jäkla gott blev det och ja det är som de säger, fisk färsk från havet smakar så mycket mer och nu har jag åtminstone ett par bitar liggande ute i frysen :]

Nu när beten, rullar och draglådor hänger på tork efter en grundlig diskning så börjar det bli dags att ta tag i flugkastandet, Envikens fvof har öppnat sina rinnande vatten och dessa skall få ett besök förhoppningsvis inom en inte allt för avlägsen framtid =]