Meny Stäng

Månad: mars 2016

Bland slaggsten & slalombanor…

Idag var jag ut och rekade lite nya vatten (varför jag gör det under den minst aktiva perioden vet jag ej) men det är väl då man har tid att prova nått nytt…

Idag blev det Hosjöholmen och de olika strömmarna där erbjuder mängder med fina stryk och bakvatten men med stora utmaningar vad gäller kast, det är nämligen så att här har Falu Kanotklubb sin slalombana och det innebär en hel del vajrar samt slalomhinder som man måste hålla koll på och några långa luftkast kan man helt glömma.

Med korta kast, gärna rollkast så kan man fiska under vajjertaket och det ska jag prova igen framåt midsommar, det gäller dock att vara ödmjuk och flexibel mot kanotisterna som likt idag kan ha träning/tävling.

Innan fisket så körde jag en kort fotosession med husbyggare och nu med ett nytt skal =]

DSC_0486 DSC_0487 DSC_0489 DSC_0491 DSC_0492

Lyfte på en sten och hittade en etta utan kokvrå och dörr…

Det var det med det… hur det gick vid fisket ?

Jooo jag hade faktiskt kontakt med en firre, inte stor och inte länge men ändå ett livstecken =]

Skitfiske på er !

Kämpa i motvind…

För en vecka sedan var det årsmöte för Bjursås/Leksands fvof där de vanliga punkterna skulle tragglas igenom, såsom det något infekterade kräftfisket…

Men i år skulle vi även ta ställning om vi skulle arrendera ut Krokforsån till Jonas Hagborg som redan nu arrenderar Lungsjöån och som jag såg det så fanns det inte mycket som skulle kunna tala emot att han inte skulle få det.

Tanken med arrendet var att stärka den inhemska spillran av Öringstam som finns i ån och restaurera ån från flottrensningar, anlägga lekplatser etc… men mötet tog en lite oväntad vändning när en delegation från de boende runt sjön Fjällgrycken opponerade sig mot förslaget med motiveringen att om det blir en arrendator nedströms kraftverket så kommer de inte få nått vatten i sjön… (om man ska korta ner deras resonemang)  jag förstod inte riktigt om jag hörde rätt eller om det var jag som hörde fel pga av sömnbrist och enorm trötthet men icke.

Jag gjorde ett kort försök att förklara att det inte spelar någon som helst roll om det är någon som arrenderar ån för gällande vattendomar ska följas oavsett om det är någon som har ekonomiska intressen nedströms eller ej.

Men det var inget som ville fastna riktigt… nu ska ni missförstå mig rätt, jag förstår att det är för jävligt när man sett fram emot en sommar vid stugan med fiske och båtliv, bara för att se att stranden nu ligger 50m ut från där båten ligger, jag förstår absolut detta men den man då ska skäll på är den som ställt till med eländet från början (kraftverksägaren) och inte den som påtalade att ägaren bröt mot gällande regler.

Väl vid omröstningen vart det lika 8-8 för/emot därpå följde en ny omröstning där nejsidan fick med sig 3 röster till och med det hamnade förslaget på bordet igen, vad det nu blir av denna viktiga satsning vet jag inte… man kan bara hoppas att det kommer upp till omröstning igen och att vi då klubbar för en mycket viktig satsning på Krokforsån, en satsning som fiskevårdsområdet själva aldrig skulle klara av att genomföra.

Skitfiske.

Sommaren 2012.

Sommaren 2012 åkte jag och Stefan Lindén som vanligt till Norge, vi bodde som vi brukade idylliskt i en kohage precis vid Glommas strand på Kvennan Fly Fishing´s område i Telneset.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Stefan nymfar sig nedströms mot Telneset.

Eftersom det bara var jag och Stefan så tog vi tillfället i akt och utforskade lite nya vatten, på dagarna kuskade vi runt i min Mitsubishi och svingade oförtröttligt våra spön i hällande regn och kalla vindar, nätterna spenderades i stearinljuset sken letandes nya åar/sjöar.

En fisk genererad av samarbete, jag guidade och Stefan fiskade.

Det var inte alltid skoj men vi hittade en del guldkorn och ett sådant var ett område norrut, ett område så intressant att vi helt övergav Telneset framledes… därmed inte sagt för alltid !

Liten Glommaharr.

Anledning till vårt helt sanslösa fiske var nog kläckandet av en viss storväxt slända som brukar dra stor fisk till ytan och födoområden, vi har inte haft ett fiske ens i närheten av det vi hade 2012 och vi har heller inte haft samma kläckning som då.

Slänger med ett gäng bilder från det året, håll till godo.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nattslända från en av sjöarna.

Ephemera Vulgata skulle jag kalla den.

Stefans lott, min hamnade i sjön… är påtok för bekväm för att rensa fisk ;]

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Under en Ölpaus i Glomma gjorde jag upptäckten att det finns en del husbyggare i den älven.

Närbild på kusarna.

En av de sjöar vi tidigare fiskade årligen.

I sommar ska det bli en upprepning ;]

Skitfiske på er.

/Ola.

Hedströmmen, tjuvfiskare och en bitter/frispråkig herre…

Det som slog mig var likheten med Marnäsån, byt ut Ekarna mot mariga Granar och det är nästan skrämmande…

Jag och Johan Ivemyr har planerat ett par veckor att vi skulle åka och prova ett vatten som Johan fiskat en del i yngre dagar, väl på plats så visade det sig vara över 19 år sedan =]

På väg ner passerade vi otaliga små byar, nerlagda industrier och förfallna hus med behov av kärlek/framtidshopp samt en väldigt uppdelad Grävling, återkommer till detta senare…

Väl framme i Bernshammar Klicka för att hitta så skulle vi in i den gamla macken och köpa fiskekort, trodde verkligen inte att det skulle vara öppet men de var det och kort fick vi.

Väl vid ån så såg det ju riktigt inbjudande med virvlande bakvatten och fina strömkanter, får erkänna att jag fick upp pulsen en del och efter en del taktiktänk så blev det Streamers och klass 7 spöt.

På med en kraftigt viktad WollybuggerAnderssonEdition och börja söka av strömmarna, det var bitvis riktigt djupt och det var inte helt lätt att få ner flugan dit man ville men sakta och osäkert arbetade jag mig ner längs isblock och leriga stränder…

På Östra stranden stod en liten kojja som jag roade mig med att försöka beskriva med mäklartermer, till exempel… ”Skogen in på knuten”

”Charmiga och tidstypiska fönster/dörrar”

Etta utan kokvrå, nära natur och rinnande vatten… för den händige !

Vi fiskade oss nedströms med klent resultat, inget resultat helt enkelt !

Väl vid bilen hade vi fått besök av ytterligare fiskare, det bara osade fulfiskeri lång väg..

Vi återgick till fiskandet och nymferna jobbade sig genom virvlarna och gjorde vad de skulle, att de sedan inte lockade någon av åns invånare var ju nått annat.

Johan jobbade på och hade kontakt med en lite firre men ingen kom till håven, däremot hade han synat vad det var som osade från våra medfiskare, de fiskade spinn på flugsträckan… och de hade dessutom tagit ett besök upp i naturreservatet där fiske inte är tillåtet ens med fluga.

Nej med det tröga fisket så kan man lika gärna åka hem, man får lika lite fisk i bilen men där är det varmt och har radio… men innan vi åkte så fick vi träffa en frispråkig man med finsk brytning och tydliga åsikter om allt från Polacker till Araber och där i mellan fick arbetsförmedlingen en känga.

Intressant herre som man fick bita sig i tungan både en och två gånger för att inte be denne herre fara och flyg hem till soffan igen…

På väg hem så skulle vi passera den tidigare nämnda uppdelade herr grävling, han hade nu fått en ny kompis i megaformat, en örn i största storlek :] kul att se då jag aldrig sett en så stor rovfågel tidigare !

Vad jag tycker om ån ?

Den är vacker och är säkert riktigt trevlig sommartids, men det som stör mig lite är att man använder en så fin å till att bedriva P&T… lite strikta regler och naturlig Öring så vore det nog mer värt att åka tillbaka, men med allt striktare regler vad gäller utsättning av fisk så kommer det troligen bli nått i den riktningen tids nog.

Skitfiske tills nästa gång !

Varför ?

Under ganska lång tid har jag stört mig lite på en företeelse vissa flugfiskare håller på med och som jag bara inte blir klok på, har väl aldrig tyckt att det verkar ens i närheten av vettigt…

Varför har man veven på höger sida när man kastar och fiskar med höger arm, eller för all del kastar med vänster och har veven på vänster sida ?

ca 1.20 in i filmen ser man en version av det jag menar….

Kränga prylar…

Har kommit på att jag har lite för mycket prylar liggandes överallt, gammalt slöjdande och annat och nu ska det bort så letar ni efter en ny fiskekniv eller en flugask med flugor eller en yxa så finns de på Tradera.

Kika gärna in, sök på Yxa / Kniv / Flugask eller leta på mig under namnet Orrholen.

DSC_0365 DSC_0357 DSC_0379 DSC_0394 DSC_0420

Reservationspriserna är kanske avskräckande men det kan vara värt att tänka på att de flesta blad kostar mellan 3-700:- så egentligen tar jag bara betalt för materialet, om ens det !

För att få in lite fiske så kan jag flika in att jag fiskar inte ett dugg, men på Söndag blir det ändring på det då jag och Johan Ivemyr ska till Hedströmmen och kolla om det finns någon prickig som vill ha lite flugor.

Ska bli otroligt skönt att komma iväg en sväng, röka lite pipa och kanske en bira.

Skitfiske på er och på återhörande/seende Söndag kväll/ Måndag.

/Ola.

Evolutionen hos en Nattsländelarv…

CasedJigSquirmeyCaddis

Som jag tidigare beskrivit här på bloggen så början min tid som hemmapappa sakta men säkert gå mot sitt slut, tiden har gått så fort och att ha denna möjlighet är helt otrolig, min tacksamhet för att ha fötts in i ett så välordnat och väl fungerande samhälle är stor.

En av de saker som har gett ännu en guldkant är att jag har haft någon timme varje dag då jag kunnat gå och sätta mig vid städet och skapa alla dessa kryp, denna tid har gett resultat… jag binder idag flugor jag aldrig kunnat drömma om och jag har till och med skapat ett eget mönster =]

Flugan ovan är så vitt jag vet min egen design, jag har inte och det verkar som att ingen annan heller sett nått liknande… de glada tillropen har duggat tätt !

Peppercaddis, steget innan det som skulle bli CasedJigSquirmeyCaddis .

Hur de tidigare stegen längs dessa Pepparlarvernas evolution låter jag vara där de hör hemma, i det förgångna… de är inte ett dugg imponerande men utveckling är inte alltid vacker.

Green CasedJigSquirmeyCaddis

Har mycket stora förhoppningar för dessa flugor !

Tråkigt nog kommer jag inte ha möjlighet att testa den på Harr förrän en bit in i Maj då jag kommer spendera första Maj i bil, på väg hem från Hitra och årets första Norgebesök, första av tre…

Däremot kommer ett besök göras till Hedströmmen den 13é Mars, ska bli intressant !

Fick hem ett varuprov från min informella välgörare/sponsor Mayfly.se ,detta varuprov bestod av en påse med skallar och jisses vilka grymma skallar det var, stora skårade och med litet hål för att passa även mindre krokar… de där kommer bli grymma i de Norska sjöarna i jakten på Sik & Harr.

Just flugan på bilden är just nu på väg i kuvert till Peter Hjalmarsson som vann en tävling jag hade på min Facebooksida ”Olasfiske.eu”, jag brukar ha dessa lite då och då så vill du vara med och vinna flugor mm så kan du gå in och gilla sidan.

Fick lov att prova en av skallarna från Mayfly.se till en av mina favorit streamers och den gjorde sig bra även på den, hade iof passat bättre med en röd/rosa på den men det ska nog funka med vit med =]

Det får räcka för nu…

Skitfiske på er,ni alla uppskattade läsare !