Meny Stäng

Månad: september 2015

Sista rycket…

Såhär inbjudande var min morgon i Norge, undertecknad hade lämnat sina vadarskor ute under natten och de var precis lika härliga att dra på sig, som tur är så tinade de upp från isbitar till frostklumpar innan själva fötterna skulle kilas ner men det gjorde ingen större skillnad !

När stugan väl städats och bilen var packad var det bara att åka mot Isterfossen för att svinga några kryp och det var värt att göra just detta för jisses vilken härlig morgon det blev :)

Kallt klart och frisk luft och för en gångs skull var det till och med molnfritt över bergen bakom Galten…

Fisket då ?

Nja inget vidare, det vakade några sporadiska vak långt ut och jag hade enstaka dragningar i tafsen vid nymfning men ingen fast fisk… kan inte påstå att jag gav det någon jätte avancerad satsning heller, det var helt ok för mig att bara sitta och titta på allt.

Sen kom gänget som brukligt och jag packade in mig i bilen, lämnade över sceneriet kan man säga till de som hade en dag kvar att fiska, jag däremot styrde pickupen hemåt och tro de eller ej men den höll hela vägen hem till och med !

Avslutar med en kort summering.

De här dagarna har gått fort men jag känner ändå mig mer än nöjd, jag har inte fiskat dessa vatten på hösten tidigare och de flesta vatten har jag aldrig fiskat så det blev mycket som var nytt.

Dessa trakter är ju galet vackra även på sommaren men nu när allt gick i gula, orange och röda toner var det ju inte direkt fulare, dessutom UTAN att ackompanjeras av ett envist och svidade moln av mygg/knott, gick det ju att ta in allt det vackra på ett helt annat sätt… inte heller var värmen något problem, riktigt skönt att vara perfekt tempererad.

Det som var tråkigt var att vinden gjorde det ointressant att fiska i Hodalens sjöar, det kan vara riktigt bra och jag vet ju några bra grund jag hade tänkt besöka men som sagt i den vinden hade det bara varit jobbigt !

Sen har vi ju det där med att en del prylar brakade ihop, men det var väl lite väntat, rullen är ju minst 10 år och glasögonen var slitna och trasiga…

Det får således bli en inhandling framåt våren när vi båda jobbar och man kanske har råd med en Danielsson rulle helst utan att behöva avyttra organ :)

Avslutar med ännu en bild från i morse…

En inte helt ful inramning av dagens morgonfiske :)

Skitfiske på er…

Miniturné…

Idag har jag varit runt lite överallt känns det som, jag har gått mil och hoppat runt bland storsten och däremellan fått en hel del fisk =)

Men när det kommer till mina prylar så har det varit en svart dag… först ut, det helt nyinköpta filtret till kameran ligger någonstans i naturen och ser nytt ut =/ nästa pryl på tur, mina polaroidglasögon försvinner mellan Glötas storstenade strand och det sista jag såg av dem var att de gled in under ett par block på 1.5 meters djup… =(  Nästa pryl till rakning är (papampampaaaaa) flugrullen !

Den höll på att följa med glasögonen ner mellan blocken i Glöta, eller ja spolen lossnade men snabb som man är hann jag börja slita i linan och fick ner en fot så spolen kom med upp igen, anledningen till att den lossnade var att en lite skruv hade lossnat vilket gjorde att spolspärren inte fungerade… så nu hålls rullen ihop av blå maskeringstape……………

Men om vi lämnar min extremt bristfälliga utrustning och fokuserar på var jag varit och vad jag gjort så börjar vi uppe i Isterfossen kl 09.00 då bjursingen minsan betalt för ett dygn så ska man fiska på båda sidor av sömnpasset 😉

Jag tog ett par vändor upp och nedströms med varierande resultat, nedströms inte ett hugg medans uppströms bron landades två Harrar utan skrytförmåga…

När fisket är på det viset så tröttnar man således ganska fort och jag drog vidare till Hodalen, ett område vi fiskade mycket i tidigare men av olika anledningar varav fishspot.no är den största (mer folk) så har vi slutat åka hit.

Jag åkte dock dit idag för att fiska i en mycket trivsam liten å som har glasklart vatten och ljus sandbotten som lämpar sig mycket väl för ”Sightfishing” och det är vad det låter som för den som inte fiskar…

Fisken är helt enkelt väldigt lätt att upptäcka och sen är det inga större problem att få nymfen att gå förförande nära och förhoppningsvis kan man höja spöt i ett fast mothugg.

Eftersom det Polariserande filtret till kameran försvann så vart jag sur så några bilder på ån av kvalité finns inte så ni får en bild på ett stängel istället…varsegod!

Vart iof en ganska snygg bild på ett stängsel/staket/norgegärdesgård….

Fisket i ån då, om vi nu kan släppa gärdesgårdar… såg ni förresten att det sitter taggtråd högst upp, mycket otrevligt om man har vadarbyxor som är tillverkade i ett material mindre slittåligt än kevlar, skärpning lusekoftor !

Fisket i ån var riktigt bra !!

Jag fick ett flertal Harrar kring halvkilot och missade ett par vars storlek inte riktigt hör hemma i den lilla ån, och det roliga var att jag hittade fin fisk i höljor som tidigare bara hållt småfisk men som nu hade kaxigare innevånare.

Fisket i ån avslutade och tanken var då att jag skulle stanna i området men eftersom det blåste nära nog storm på sjöarna så drog jag tillbaka mot Femundsmarka och åker genom Översjödalen, galet vacker lite by inkastad mellan skapliga berg !! och som att det inte vore nog så rinner Hola genom byn.

Hola är för den som inte vet en mycket trevlig å som håller den mycket trevliga fisken Harr + Öring, vissa får vist allt !!

Tillbaka till Isterfossen tar jag ett par kast, får ett par mindre Harrar sen gör jag lite käk och tittat på utsikten… funderar på var man ska ta vägen när gårdagens sällskap kommer förbi och jag får en vink om var jag borde ta vägen.DSC_0203

De hade tydligen fiskat utloppet ur Galten utan lycka så jag körde på Glöta !

Första mötet med den Älven var chockartad, Isterfossen är ju rätt flottningsrensad kan man se om man vet hur det brukar se ut, men Glöta !

Glöta var mer en stenränna med stenkistor och flottningsarmar utmed båda stränder, och vilka stränder, 2kubiks stenar överallt… vada kan man glömma och att bara gå var en utmaning !

Hittade till slut upp till ett sel där vattnet inte var fullt lika ilsket och där hittade jag även ett par mindre Harrar samt en bonusfisk (Öring).

Men jag vart ju dessutom av med mina glasögon och rullen höll på att bli en fyllnad mellan blocken… Nu börjar det bli dags att se över ens prylar !

Efter Glöta blev det en snabbvisit ner till utloppet ur Galten, varför åker man dit om gänget som nyss vart där sa att det var heldött ? kanske är jag en idiot eller så är jag bara nyfiken, hoppas verkligen att jag tillhör den senare kategorin men fruktar att jag bara är en idiot…

Jag är sån att jag vill se för mig själv och det fick jag… i 15 minuter ungefär sen började regnmoln rulla in över berget och när jag åter kommit upp till bilen (det är ungefär en kvart-20 minuters promenad från vägen) så började det spöregna !

Jag fick iof ett förhandstips på vägen ner från Glöta om att regn var i området…

Ser väl trevligt ut ?

Promenaden ner till Utloppet ur Galten var dock inte helt värdelös, jag fick stifta bekantskap med denna inte särskilt rädda filuren, den sam förbi mig som närmast ett par meter…

Nu återstår egentligen bara en natt i en väldigt hård säng och sen ett par timmars fiske (man har ju betalat dygnskort) innan det blir till att vända bilskrället sydöst ut igen !

Skitfiske och på återhörande imorn !

Isterfossen…

Redan första dagens fiske har gjort resan värd all möda !!

Efter att ha gjort mig hemmastad i min enkla koja på campingen strax nedströms Galten så åkte jag tillbaka upp till Isterfossen och väl där fick jag till mitt stora nöje se att det vakade precis överallt !

På de tredje kastet klev det på en stilig Harr, en överraskande stor Harr.

Och efter denna följde tre till i samma storlek i tät följd.

Hade ett riktigt bra fiske en kort stund sen dog allt ut och övergick till mer sporadiska vak med mer head & tail karaktär och de blev riktigt svårt flirtade.

Sen brakade det loss igen och Harrar tog från ytan, lite överallt och åter fick jag ett par skapliga fiskar… och sen samma sak igen, sporadiska head&tail…

Det skulle visa sig vara ett mönster, inte bara växlade de mellan olika vakmönster utan de tog på olika sländearter dessutom, det gjorde flugbytena tät och fisket utmanande !

Efter att ha haft forsen för mig själv ett par timmar dök ett gäng Svenskar upp och det blev lite mindre ”fritt” kan man säga…

Vi gick om varandra ett par gånger men sen tog jag en promenad ner nedströms bron för att nymfa lite bakvatten, men det gick riktigt dåligt, fick någon sporadisk mindre Harr.

Skrämde/såg dock en riktigt stor Harr, provade att fiska på den ett par ggr men den visste precis var jag var och vad jag var… Det var ingen idé, försökte få en bild av den iaf men även det var hopplöst, för mycket blänk.

Jag provade fiska lite mer i luckorna mellan de övriga fiskarna men jag tröttnade till slut och åkte tillbaka till Campingen där jag nu sitter och petar in pinnar i braskaminen med svettpärlor rinnande nedför tinningarna 😉

Imorgon ska jag åka till Hodalen för att titta till min lilla å och eventuellt ett par av sjöarna i området.

Fishspot.no har ju tagit ett fäste om det området vilket har gjort att besöksantalet gått upp till obekväma nivåer… ”min” lilla å är troligen välfiskad men vi får väl se om det blir en besvikelse eller lycka.

Lägger till ett gäng bilder från dagens Isterfossfiske och önskar er en god natt, vi får se hur det kommer gå för min del, det blåser hårt och det viner bra i ytterdörrens springor.

Bron över Isterfossen.

Nedströms bron.

Mycket intressant färgspel i naturen, vattnet är grått som kvicksilver och träden brinner i gula, orangea och röda färger…

Bottnen är full av stora stenar, svårvadat och med stor risk att snubbla…

Jag gjorde just detta idag, får hoppas kameran klarar även denna badning, det har ju blivit en hel del vatten för min stackars Nikon denna sommar…

Uppströms Isterfossbron.

Skitfiske på er kära läsare !

Massproduktion…

Nu har det gått 14 dagar sen jag var iväg och svingade flugspöt sist, det känns !

Men under tiden har jag hållit mig sysselsatt med flugbindning och lite spinnfiske efter Gädda i de lokala sjöarna, men det är tyvärr lite tidigt än verkar det… ingen vidare fart i firrarna men det kommer väl, verkar vara så att allt är förskjutet två veckor fortfarande =)

På gång är förutom att det skall bindas ytterligare ett gäng flugor och dessa ska skickas/överlämnas så är det ju en resa uppåt i görningen…

Har aldrig varit iväg på senhöstfiske och det ska bli intressant, speciellt när det är nya områden som ska undersökas.

Som sagt så binds det mycket flugor just nu, det verkar vara folk som vill ha det jag gör och jag känner att jag utvecklas fort just nu… ordentligt skoj !

Det är för de som följer mig på FB ingen nyhet att jag har kollat en hel del på Oliver Edvards på Youtube och han är verkligen inspirerande, en lugn saklig och framförallt kunnig herre som jag tänkte tipsa er om och lägger därmed upp några av hans filmer åt er nedan…

Det var några av de bättre han gjort, förvänta er inget ”filma fisken och fiskaren i alla jävla positioner för att se fräckt ut” utan det är lugnt och pedagogiskt så man lär sig nått och inte promotar nån pinsam karaktär.

Nu åter till barnet och kaffet…

Skitfiske på er !

OBS: ACT i Falun har 50% rabatt på allt fiske… www.actfalun.se

/Ola.

Om åar som stänger och spön som blir till prydnad…

En fördel med att vara pappledig, förutom att man får umgås med en av världens lustigaste människor är att man får tid att tänka, alltså på riktigt…

Att sitta vid köksbordet och dricka kaffe en 1:a September kl 08.27 och känna att ingen förväntar sig att jag ska vara någon annan stans än just där jag är, den känslan är riktigt skön.

Igår var det sista chansen att fiska i Svärdsjövattendragen, åtminstone de delarna som hanteras av fiskevårdsområden, klubbarna kör på som vanligt eller som vi i Borgärdet tar ett uppehåll och låter Öringen sköta sitt ostört för att åter öppna senare mot vintern och då endast från land.

När det så är sista chansen att få blöta flugorna så blir man ivrig och förväntansfull, det binds upp nya varianter av gamla trotjänare som man hoppas ska ha det där alldeles lilla extra, det som gör att även den där gamla silverryggen på över kilot ska lockas till en inspektion.

Då jag som sagt är hemma och har ansvar för nästa generation så blir man iaf lite låst, man kan inte bara greppa spöt och sticka… så jag inväntade sambon för att överlämna en mycket övertrött lite kille som skrattade åt precis allt och hetsade iväg mot Svärdsjö.

Väl framme så ser proceduren ut som brukligt, inspektion ovan ytan om det kläcker nått man bör ta i akt, om det vakar etc… nog var det kläckningar allt, en rackarns massa Baetis i riktigt små storlekar och undra på fan om inte ”satans påfund” Caenis var i luften !

Flugvalet var halv enkelt tyckte jag, en ”peeping caddis” som ankare en frilevande nattsländelarv på det och en liten Beatisnymf/kläckare som avslutning.

Tro fan att de gick på skit !

De var knappt nått intresse, flugbyte och ett precis lika skituselt resultat för det… Jag hade dock en lite finare Harr med in till håven när jag bytt uppställning en 5è gång men den lirkade ur kroken innan håvning så den räknas knappt.

Så vad gör man när det är uselt på ett ställe, det är sista dagen och det börjar skymma, jo man tar sugkopparna och smäller på de på bilen men hoppar dock över detaljen med att blöta sugytan.

Hoppar in i bilen och stressar upp mot Tänger, precis när jag kommit in i byn och är nästan på krönet ner mot campingen så lossnar den främre hållaren… spöt snor runt och försvinner, iaf halva =/

Den andra halvan sitter kvar i den övre hållaren  och mitt 5 delade nymfspö har nu blivit nergraderat till en 7 delad prydnad, första tanken när jag ser spöt är inte en massa svordomar eller sorg över att spöt gått av, nej första tanken är ”nu behöver jag ju inte fundera på vilket spö jag ska använda i fortsättningen”.

Tror nästan man kan säga att det är ett bevis för att jag inte fäster mig vid materiella saker, alla prylar går att ersätta men inte levande ting och de håller jag som tur är mycket högt =)

För att summera fisket behöver jag inte många rader, det var närapå mörkt när jag kom fram, det i kombination med ett riktigt högt vatten gjorde intresset för att gå upp till ”övre” forsen riktigt låg så jag provade lite i djuphålan nedanför vägbron med det ynka resultatet av en dragning i tafsen =/  Som plåster på något slags sår så fick jag en bedårande solnedgång som fond att svinga spöt mot…

Med risk för att se ut som en torrflugepuritan så drog jag fram pipan, slog mig ned i strandgräset där den packades med omsorg på vilket en stunds mediterande fick bli mitt sista bidrag till Tänger, allt medans solen och ljuset sakta försvann.

När jag sedan sitter i bilen var det alldeles kolmörkt och hemfärden blev vacker med svepande dimstråk och en blålilaorange skärva bakom bergen uppåt Dådran.

Nu idag, den andra dagen i den första höstmånaden känner man verkligen att  det blivit höst… det slog om tamejtusan på dagen, 31á var varm och behaglig och den 1á kall blåsig och av ett helt annat slag.

Att nu sitta och drömma sig bort till forsbrus längre norrut känns lite fåfängt, hur är vädret i höjd med Grövelsjön den 25é September egentligen ?

Aja, bara att packa med ”Ryssmössan” och underställ så ska det nog reda sig 😉