Meny Stäng

Månad: augusti 2015

Borgärdet, när vattnet sjunker…

I söndags, efter mässan… nej skoja bara, före under och efter mässan stod jag utvadad i sensommarvarmt vatten och hade äntligen fått fler än en Harr som liknar det man är van vid i Borgärdet, Harr kring 40 cm och över.

Det har tagit en hel sommar att få återse de, senast var på premiärdagen då ett par större gjorde visit på tafsen, sedan dess har Borgärdet knappt varit fiskbart, högvatten är bara förnamnet och nu när säsongen går mot sitt slut sjunket vattnet sakta undan… retsamt är bara förnamnet !

Men idag, efter enträget sökande bakom rot och sten hittade jag en grop där Harren var bitvillig och på tre kast kom det upp tre stiliga Harrar och på det 7é ytterligare en mindre.

Efter det tog det ett större antal kast igen innan ytterligare ett par kom till håv.

Ni får ursäkta kvalitén på filmningen, är ungefär lika bra på att filma som att skriva, så ja ni förstår säkert hur det blir som det blir 😉

Nu på Fredag blir det lite fiske med mina sponsorer och sen MÅSTE jag klämma in en sväng till Svärdsjövattendragen innan de stänger för året, känns jävligt vemodigt !

Tur är att man planerar en tripp i September så man har nått att se fram emot :)

Skitfiske på er, precis allihopa !

På Öringjakt.

Idag är det ”Bockpremiär”, en helig dag för många… inte för mig dock, jag har aldrig varit mycket till jägare även om jag deltagit vid älgjakt sen jag var 10.

Idag var det en annan sorts jakt jag var ute på, en jag kanske inte heller är så otroligt slipad i men jag försöker dock desto oftare och idag hade jag tänkt fortsätta leta efter de gula i en av Bjursås vackraste åar.

Dagen till ära packades västen full med div torrt för ovanlighetens skull, ån har väldigt klart vatten så sightfishing var på tapeten, svårt dock att bedriva sightfishing på fisk som inte vill bli sedd… eller om de ens fanns för Gädda såg jag ett större antal av, dock igen av de gula.

Letandet förde mig en bra bit uppströms, flera undersköna höljor som i vilken annan å som helst absolut hade hållit Öring, men här var den tom.

Jag kom upp till denna hölja och såg hur jag skulle ställa mig till vänster om forsen och sen lägga ut en lite streamer precis där fors blir till hölja, jag kom dock inte fram i position för halvvägs dit hittade jag ett par uppsättningar spår…

Då jag inte är särskilt orolig att bli på sprungen av Björn så tänkte jag att det var nog lugnt (även om spåren nu såg helt nya ut) när jag sedan lite längre fram såg spår av samma sort fast mindre och samtidigt hör hur något som låter som   Göran Perssons andhämtning i buskaget en bit ovan min position så bestämmer jag mig för att helt enkelt vända på klacken och tacka för mig…                               Även om det nu mycket väl kan ha varit vår tidigare statsminister som är ute i skogarna kring Bjursås och motionerar med ett par ”Björnskor”.

Vill ogärna bli sedd som ett hot av en mammabjörn, en smäll och skjortan skulle vara tom =/ så jag gick tillbaka nedströms för att prova höljorna där, samt jobba på min ”torrflugeimage”.

Jag hittade till slut en liten Öring, den tog på en liten svart streamer och fick gå tillbaka tillika hittades en Gädda i kilos klassen som lockades till att befria mig från den fluga som för närvarande satt knuten till tafsen och sedan tafsen ändå var tom var det väl lika bra att ge upp sökandet !

Tanken var att ge Storån ett försök men en kamrat och en kaffekopp kom i mellan vilket ju bara var trevligt.

Skitfiske i vanlig ordning…

/Ola.

Ett jäkla arbetande i det tysta…

Om man ska döma mitt fiske efter hur mycket jag skrivit på hemsidan det senaste så kan man tro att jag slutat fiska helt !

Detta är självklart inte sant, på nått enda vis, jag var faktiskt ut på en Borgärdevända i helgen men det gick så sabla dåligt att jag inte finner det nödvändigt att överhuvudtaget nämna det :/

Fick en del fisk men det var 2 små Öringar och sen ett koppel Mört/Löja och såklart trädtoppar/grenar.

Däremot har jag bundit flugor i en vansinnig mängd, har sålt en hel del och fått beställningar på desto fler, detta har fått mig att ta nästa steg i Olasfiske.eu.

Jag kommer när jag fått till fotograferingen, lägga upp flugor till försäljning.          Det kommer finnas ett antal standardflugor som jag vet funkar och som jag oftast använder i mitt fiske, var jag nu än är !

Men sen finns alltid möjligheten att efterfråga andra mönster, jag kan binda de flest förekommande flugorna så länge man inte efterfrågar rena konstverk/laxflugor eller artikulerade streamers som tar en halvtimme styck att få till, dock är jag mest hemma på Nymfer/Streamers av alla slag samt Torrflugor av enklare slag.

Sen så är jag ju hemma med grabben vilket är riktigt skoj men samtidigt utmanande, man får försöka hitta på saker hela tiden, inte så mycket när det gäller Jr men för egen del, man blir galen av att vara hemma så det blir en del utflykter runt och i skogarna.

11880620_10154156799627738_8695285786219328094_n

Idag var vi till Utgrycken och tittade lite på naturen och alla lämningar av vattenbaserad industri som funnits i området sedan början av 1600 talet, om inte tidigare än så !

11880504_10154156802827738_7731918017103683976_n

Kan verkligen rekommenderas till alla uttråkade att göra ett besök i området, framförallt längre mot höstkanten då Rogsöringen går upp i Lurån för lek, att se dessa kolosser på nära håll är magiskt och verkligen respektingivande, lämna fiskegrejjerna hemma bara, Lurån är fredad året om vilket även gäller i Rogsjön 300 meter radie från mynningen.

11056882_10154156464282738_1473790648401094663_n

Efter vår promenad upp längs Lurån och gruvorna så åkte vi till Luråns utlopp i Rogsjön för att utfodra lilleman, han fick nöjet att njuta av en pasta med grönsaker och pappa fick titta på ett gäng sikar som vakade i utloppsströmmen :)

Sen så planeras det Höstfiske, jag har tänkt ställa in årets Älgjakt och tar en fiskehelg till någonstans norröver, har dock lite svårt att bestämma mig om det blir Isterfossen/Galten eller om det blir ett besök till något Svenskt vatten…

Lutar i dagsläget åt Isterfossen !

Så nu vet ni kanske lite mer vad jag håller på med och att jag inte slutat fiska !

Avlägsna minnen…

Det finns åar man besöker om och om igen utan att vidare lägga någon tanke på det, sen finns det åar som ligger bortom farbara vägar, åar som sällan fiskas numera.

Anledningen till det kan vara många, stress är nog en sådan faktor som håller en borta, man hinner helt enkelt inte med såna åar… man hann när man var 15, då fanns all tid i världen och allt skulle vara sig likt i all evighet, nu ytterligare 15 år senare vet man att inget och ingen… varar för evigt !

Ån verkar dock sig lik, alla krökar flöt som de gjorde och Öringen var lika svart idag som för ett halvt liv sedan dock verkar Öringarna ha krympt, eller så är det just 15 år av annat som har grumlat minnet… dock kom det upp ett par hyfsade och en på 4-5 hg iaf.

11825225_10154121250117738_9129516680141622269_n

Så varför är jag då tillbaka vid denna å idag, har jag klivit av ekorrhjulet och därmed har all tid i världen ?

Nej knappast, vist jag ska vara pappaledig resten av året och en kvart av nästkommande år men det är inte samma sak som att vara ledig vilket många borde veta, nej anledningen är enklare, Svärdsjövattendragen går riktigt höga så att åka hela vägen dit är inte längre så intressant.

Sen kände jag att jag behövde komma bort från den civiliserade världen en stund, och här är man långt borta, inte fysiskt kanske men hit når inga mobilsignaler, här kan inga oönskade göra sig påminda…

Vid en hölja jag siktat in mig på kände jag direkt jag återsåg den att här kommer det bli fisk, och nog blev det fisk men kanske inte av den sort jag hade förväntat mig…

11822567_10154121251377738_9192587633616372741_n

Abborrar… flera stycken i ungefär denna storlek hade invaderat ån, närmaste sjö ligger riktigt långt uppströms från där jag nu var och vad de hade för sig här nere i Öringarnas å har jag ingen aning om men de fick fortsätta med vad de nu hade för sig, kan inflika att det var en kul kamp trotts deras ringa storlek !

Hade lite kul med kameran och fjärrkontrollen idag, fjärren gjorde iof inte riktigt vad jag ville den skulle göra, när jag placerat ut kameran och smugit mig i positionen ovan och faktiskt krokade en liten Öring så tog kamerajäkeln bara fotot ovan trotts ihållande avtryck med fjärren… hade varit kul att få ett par drillbilder men men de får bli en annan gång, får börja filma helt enkelt 😉

Nu när denna å är besökt så kanske jag vågar kolla hur läget är med den å jag nämner i inlägget nedan, den som eventuellt blivit påverkad av idiotiskt skogsbruk, får se om jag hinner iväg till den i år… alla strömmande vatten häromkring stänger ju sista Augusti, finns många Harrar i Borgärdet som bör få läpparna piercade innan förbudet faller även där…

Nu har jag inte så mycket mer att inflika för tillfället, ska försöka lindra sambons jobbångest och ladda batterierna så man orkar med min lille pojk som dessutom håller på att få fler tänder… det är samma sak som sömnlösa nätter för den som inte vet det !